vad jag har läst i februari

Vi fortsätter året med min nya tradition, att dela med mig av vad jag har läst varje månad. Jag läser alltid nånting och det här är ett sätt för mig att prioritera att läsa. Och försöka göra det, eftersom jag vet att jag älskar det, istället för att sitta framför diverse skärmar.

Den här månaden har jag läst fyra böcker, som faktiskt i sitt sätt är väldigt olika varandra även om några av dem delvis behandlar samma teman. För första gången på länge känner jag att jag verkligen gillade dem allihopa. Nummer två var svårast att komma in i. Språket i boken krävde att jag läste betydligt långsammare än vad jag gjort innan, det behövdes liksom en eftertanke i varje mening. En utmaning, men det gjorde i slutändan att jag faktiskt gillade boken ännu mer. Det var en utmaning att läsa långsamt eftersom bok nummer ett var snabbläst och ganska rapp i språket. Och bitvis ganska dråplig. Jag skulle säga att de böckerna nästan är varandras motsatser fastän de berättar om delvis liknande ämnen.

Bok nummer tre är faktiskt det första seriealbumet jag läst sen jag var barn och jag fattar inte varför jag inte läst något av Strömquist tidigare. Vilket geni! Jag är så glad över att hon fått DNs kulturpris i år. Bok nummer fyra gillade jag för att den på ett väldigt smart sätt berättar en gemensam historia med flera röster utan att du lär känna varje enskild röst. Den var hjärtskärande och rörande.

not that kind of girl by lena dunham
gå vilse: en fälthandbok av rebecca solnit
prins charles känsla av liv strömquist
vi kom över havet av julie otsuka

Det här inlägget postades i böcker, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till vad jag har läst i februari

  1. Ping: vad jag har läst i mars |

  2. Ping: vad jag har läst i april |

  3. Ping: vad jag har läst i maj |

  4. Ping: vad jag har läst i juni |

  5. Ping: vad jag har läst i juli |

  6. Ping: vad jag har läst i augusti |

  7. Ping: vad jag har läst i september |

  8. Ping: vad jag har läst i oktober |

  9. Ping: vad jag har läst i november |

  10. Ping: vad jag har läst i december |

  11. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

