kvällstankar

Ikväll känner jag mig plötsligt lätt. Det händer ofta när jag närmar mig något jag sett fram emot. En resa, ett andrum, en kompisdejt, ett avbrott från den ibland monotona vardagen. Himlen är så där djupblå och jag får en aning om hur det kommer vara de kommande månaderna, när det nästan inte blir mörkt och sommarens ljusa nätter närmar sig. Träden och husen är som svarta siluetter mot allt det blå.

Att jag känner mig lätt ikväll känns som en ynnest, en lyx. För jag har känt mig så planlagd och uppbunden de senaste veckorna. Mina dagar har till stor del varit planerade ner på minuten. Jag har fått kämpa för att ta mig tid att göra det jag vill. Påmint mig själv om att inget är värt något om jag inte kan ta djupa andetag. Jag har klappat mig själv på axeln på fredagarna och sett tillbaka på veckan som gått med ett leende på läpparna. Det är viktigt att uppmärksamma för dig själv att du har klarat det du ställts inför.

Jag vill bära med mig den här känslan av lätthet inom mig själv. Som ett stilla minne av att det finns en plats, ett andrum, dit jag kan förflytta mig själv. Och att det är en plats dit jag behöver förflytta mig för att fungera. För annars tappar jag bort mig själv. Och det vill jag aldrig nånsin göra.

Det här inlägget postades i tankar för dagen, våren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

