vad jag har läst i april

Det har redan blivit dax att sammanfatta vilka ord jag har haft på hjärnan under årets fjärde månad. I can’t believe vad fort tiden går, som jag säger i var och vartannat inlägg nuförtiden. Nåja, åter till romanerna och deras historier. Med tanke på att den sista halvan av april var knökfull med jobb är jag väldigt glad över att jag ändå har tagit mig tid att läsa. Låtit mig läsa, särskilt vid de tillfällen jag har känt att jag egentligen borde ta tag i andra saker.

the enemy by charlie higson
Under påskhelgen avslutade jag den här rackaren. Ännu en bok med post-apokalyptiskt tema som jag bara var tvungen att läsa. Jag och den genren har ett stabilt pågående förhållande sedan jag läste den första boken i Divergent-serien under den smällkalla vintern 2013 (fast egentligen började det redan under vintern 2012 när jag läste Hungerspelen). Den här boken utspelar sig i London, som är en av mina favoritstäder, och därför var jag liksom tvungen att läsa den. (Särskilt som jag blivit tipsad om den här bokserien av samma person som tipsade mig om Hungerspelen och Cirkeln. Och det är två bokserier jag verkligen gillar.)

Boken handlar om hur alla människor som är äldre än 14 år en dag plötsligt blir sjuka. Vad det beror på är det ingen som vet, men ”the sickness” gör så att alla vuxna blir zombies. Nu måste Londons barn överleva i värld där vuxna zombies attackerar dem, där mat börjar bli en bristvara och där de inte vet om hur många andra barn det finns. Vi får följa med en grupp barn på en strapats genom staden som de gör med hopp om att hitta ett hem med ett mer stabilt tillflöde av mat. Det är en lättläst historia som är spännande och har fina karaktärsbeskrivningar. Jag älskar den nog främst för att den tar plats i London vilket gör att jag känner till flera av platserna de nämner. Men jag vet att jag kommer att läsa nästa del i serien, bara för att jag är för nyfiken på vad som kommer att hända, för att låta bli.

allt för frankie av maeve binchy
Huvudpersonen i den här boken är ett barn som heter Frankie. I samband med att hon kommer till världen dör hennes mamma på grund av långt framskriden cancer. Den till en början ganska ovetande pappan till barnet får därför raskt helt andra förutsättningar för sitt liv. Boken handlar sedan om alla de människor som hjälper till att ta hand om Frankie.

En gång för många år sedan läste jag en fantastisk liten bok som heter ”En liten hattaffär på hörnet”. Det var en ren och skär feelgood bok där alla problem som uppstod löste sig mer eller mindre till det bästa, om än inte alltid helt smärtfritt. Tonen i den här boken påminde mig mycket om hattaffärsboken.

jiroekonomi av nina åkestam
En kort facknovell som slukades under två morgnar på tåget på väg till jobbet. Den handlar om vad som skulle kunna hända om vi valde att prioritera det vi verkligen vill göra och låta oss bli riktigt skickliga på det, utan att ta någon som helst hänsyn till vad det får för ekonomiska konsekvenser. En fascinerade text om vad det kan innebära att verkligen älska det du gör.

Jiro, mannen som älskar sushi och som Åkestam hänvisar till i boken, är föremål för dokumentären ”Jiro dreams of sushi” och den finns på svenska Netflix just nu.

the fever by megan abbott
Den fjärde månadens fjärde bok blev den här. Jag hittade den nånstans på internet och sparade den i min oändligt långa att-läsa-lista. Till slut fanns den tillgänglig på bibblan! Allvarligt talat måste jag säga att jag upplevde denna boken som ganska intetsägande. Den handlar om en skola där ett gäng tonårsflickor får plötsliga anfall. Ingen vet riktigt vad det beror på och panik uppstår. Samtidigt vecklas en annan historia upp som handlar om de här flickornas relationer till varandra och till andra. Jag upplevde boken som förvirrande och eftersom jag aldrig har haft tålamod nog att läsa väldigt mycket mellan raderna uppskattade jag kanske inte boken så som den förtjänar.

kalmars jägarinnor av tove folkesson
Den sista boken jag hann med var den här. Jag hittade den via Sandras blogg. Det är en uppväxtskildring från 90-talet som utspelar sig i Kalmar, en stad som på några sätt är ganska jämförbar med den stad jag själv växte upp i. Jag känner igen många av referenserna till populärkultur, musik och tankarna om skolan och att växa upp och hur du kunde vara kompis med människor utan att riktigt känna dig trygg och bekväm i deras sällskap samtidigt som du behövde dem för att överleva. I början tyckte jag att boken var rörig men ju längre jag läste desto mer gillade jag den. Och när den var utläst fann jag mig sitta med ett blekt leende av igenkänning och tacksamhet på läpparna.
kalmars jägarinnor av tove folkesson
Delar av boken skrivs med kursiverad stil och dem gillade jag verkligen. De blev som små andrum från den andra mer hetsiga delen av berättelsen.
kalmars jägarinnor av tove folkesson
Jag hade en gång en t-shirt med det här citatet på. Då tyckte jag att det var så skönt att läsa det för att det liksom tog udden av oron kring den där jäkla framtiden som väntade.

Vad jag har läst under årets tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars

Det här inlägget postades i böcker, summan av kardemumman, våren. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till vad jag har läst i april

  1. Ping: vad jag har läst i maj |

  2. Ping: vad jag har läst i maj |

  3. Ping: vad jag har läst i juni |

  4. Ping: vad jag har läst i juli |

  5. Ping: vad jag har läst i augusti |

  6. Ping: vad jag har läst i september |

  7. Ping: vad jag har läst i oktober |

  8. Ping: vad jag har läst i november |

  9. Ping: vad jag har läst i december |

  10. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

