vad jag har läst i maj

Maj är long gone redan och det är dax att titta på månadens bokskörd. 
a hundred summers by beatriz williams
Den första boken jag läste ut var den här. En salt- och solstänkt historia som utspelar sig på Amerikas östkust.

Den berättar två parallella historier om samma människor men med, om jag minns rätt, typ 25 år i mellan. Plotten bygger så klart på att det som hände tidigare förklarar varför läget är som det är nu. Förutom historien tyckte jag om de livfulla och tydliga miljöbeskrivningar. När huvudpersonerna var på stranden kände jag verkligen solens värme och havets sälta. 
the husband's secret av liane moriarty
Nästa bok blev den här. Det var nog den boken jag tyckte minst om den här månaden. 

Historien drivs av ett brev som en av bokens huvudpersoner, efter långt om länge, öppnar. Brevets innehåll får konsekvenser för flera personer som av olika anledningar befinner sig på samma plats under ett par veckor runt påsk. Det var en ganska svår bok att komma in i även om den sen bjöd på både skratt och sorg.de förklädda flickorna i kabul av jenny nordbergMånadens sista bok var den här och den var också den bästa jag läst. I maj men också så här långt detta året.

Det är en reportagebok skriven av en svensk författare som under en av sina många resor till Kabul upptäcker ett fenomen som kallas bacha posh. Det är kort och gott familjer som klär ut en eller flera av sina flickor till pojkar. För i Afghanistan mäts kvinnors och familjers framgång och lycka efter hur många söner de har. En dotters värde mäts främst i hur mycket familjen kan få genom att gifta bort henne. För att åtminstone tillfälligt undkomma den olycka det anses vara att bara ha döttrar kläs alltså en av dem ut till son och får alla privilegier som kommer av att en hon är en han. 
de förklädda flickorna i kabul av jenny nordberg
Allting börjar med en politiker som författaren träffar. Hon heter Azita. Hennes dotter, Mehran, är den första bacha posh som författaren stöter på och det som gör att boken faktiskt till slut kommer till. För författaren ger sig ut för att se om det här fenomenet finns i fler afghanska familjer.  
de förklädda flickorna i kabul av jenny nordberg
Och det gör det. Förutom själva historierna om flickor och kvinnor som lever som pojkar och män analyseras fenomenet bacha posh och hur problematiskt det på ett vis är. Det är, till exempel, ett symptom på hur kvinnor gör för att överleva i ett omöjligt samhälle.
de förklädda flickorna i kabul av jenny nordberg
Och det handlar också om att det kanske egentligen inte är så långt mellan Afghanistan och andra platser i världen.
de förklädda flickorna i kabul av jenny nordberg
Den här viktiga slutsatsen och tankeställaren tycker jag sammanfattar boken väldigt bra.

Vilka böcker jag har läst under årets tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april

Det här inlägget postades i böcker, summan av kardemumman, våren. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till vad jag har läst i maj

  1. Ping: vad jag har läst i juni |

  2. Ping: vad jag har läst i juli |

  3. Ping: vad jag har läst i augusti |

  4. Ping: vad jag har läst i september |

  5. Ping: vad jag har läst i oktober |

  6. Ping: vad jag har läst i november |

  7. Ping: vad jag har läst i december |

  8. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

