london: den första ölen och den första hamburgaren

Förrförra veckan, efter att ha varit hemma med en seg förkylning i några dagar, satte jag mig en tidig onsdagsmorgon på ett tåg mot flygplatsen och min resekompanjon Lina. Vi hade en resa mot London bokad och avresedagen hade äntligen kommit! Något sömniga och mycket exalterade (i alla fall undertecknad) åt vi andra frukost och planerade inför de kommande dagarna utan att ta ett endaste litet foto.
wednesday, london
Istället fick det vänta tills vi landat i London och på tåget in mot centrum och hotellet. Om ni känner igen Lina beror det på att hon och jag reste ihop förra sommaren också, på det vi kallade ”The great northern roadtrip”.
wednesday, london
Hursom, i London bodde vi precis vid Kensington Gardens så det var självklart att det första vi gjorde när vi checkat in på hotellet var att styra stegen hit.
wednesday, london
Efter ett välbehövligt glassköp (det må se mulet ut, men det var klibbigt varmt på ett skönt semestrigt sätt) strosade vi runt i parken och hamnade till slut vid The Serpentine i Hyde Park.
wednesday, london
Och efter ytterligare promenerande beundrade vi Albert Memorial och Royal Albert Hall.
wednesday, london
Vårt mål för kvällen var en restaurang i Chelsea. Och på vägen dit passerade vi mitt gamla jobb i South Ken. För tio år sen, direkt efter studenten, kastade jag mig ut och landade här för en höst med många nya erfarenheter (och en hel del hemlängtan, truth be told). Jag blev helt mjuk i benen av att gå förbi här igen.
wednesday, london
Efter en titt på kartan navigerade vi oss ned mot restaurangen. Klockan var fortfarande tidigt och restaurangen såg hemskt tom ut när vi spanade in genom fönstret. Lämpligt nog fanns där en pub i närheten. Där drack vi resans första öl, en jäkligt god ipa. Och så kände vi in semestern och pratade om allt som låg framför oss.
wednesday, london
Restaurangen vi läst ett tips om skulle, enligt tipset, ha Londons godaste hamburgare. Som de väldigt vana hamburgeätare vi är var vi dock, tyvärr! inte imponerade. Den var liksom märkligt smaklös på nåt vis och brödet var något torrt.
wednesday, london
Men, vi var rätt nöjda ändå, så där som du är på din första semesterdag. Istället funderade vi på hur gänget vid långbordet bredvid hängde ihop med varandra. Utan att få något svar pendlade vi mellan ett gäng kompisar med respektive eller en bunt kollegor på middag.
wednesday, london
När vi var nöjda vandrade vi sakta tillbaka genom gator kantade av dessa fantastiska londonska hus med pelare vid varje ytterdörr
wednesday, london
och eftersom mina fötter var helt matta och chockade efter flera timmars promenad (jag hade ju varit extremt stilla hemma med min förkylning dagarna innan resan) insisterade jag på att vi skulle ta tuben hem den sista biten och det gjorde vi också. Jag älskar att vi landade tidigt och därför kunde hitta på saker också denna första halvdag i den brittiska huvudstaden.

Fler inlägg från den här fina resan kommer!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till london: den första ölen och den första hamburgaren

  1. Ping: london dag två: shopping och little venice |

  2. Ping: london dag tre: notting hill |

  3. Ping: london dag fyra: camden, queen of hoxton och meat mission |

  4. Ping: london dag fem: carnaby, regent st och the tattershall |

  5. Ping: london dag sex: east london |

  6. Ping: london den sista dagen: mina gamla hoods, aka south ken |

Kommentera

