vad jag har läst i juli

Förra veckan handlade Julias Monday motivation om att hon ville läsa mer och facebooka mindre. Det tyckte jag var en väldigt bra måndagstanke och den fick mig dessutom att komma på att jag inte visat er vad jag läste i juli. Och så kan vi ju inte ha det! Förra månadens böcker kommer här.
we were liars by e lockhart
Den första boken jag läste ut var den här. Jag hade råkat läsa mig till innan att den skulle innehålla en rejält överraskande turning point, men trots att jag visste om det så blev den verkligen just överraskande!
we were liars by e lockhart
Men om vi börjar från början så handlar boken om Cadence och hennes gäng, Mirren, Jonny
we were liars by e lockhart
och Gat. Tillsammans är de the Liars och varje sommar hänger de på släktens privata ö utanför Amerikas östkust. (Haha, skönjer ett visst amerikanskt östkusttema bland mina böcker!) Jag älskar verkligen hur Cadence beskriver sina vänner med adjektiv om mat och väder. 
we were liars by e lockhart
Tidigt i boken är det tydligt att något har hänt som har gjort att denna årliga sommartradition fått stryka på foten. Det jag gillade bäst med boken var språket och storyn med överraskningsmomentet. Efter det såg jag helt annorlunda på det jag just läst och rekommenderar den därför verkligen! 
sund av tove folkesson
Nästa var den här, Sund som är en delvis fristående fortsättning på ”Kalmars jägarinnor” som jag läste i våras.
sund av tove folkesson
Den handlar om en av jägarinnorna, Eva, som flyttat till Stockholm och börjat plugga på arkitekturhögskolan. 
sund av tove folkesson
Eftersom jag själv pluggat arkitektur tyckte jag att den här ordlistan var väldigt rolig. 
sund av tove folkesson
Förutom Evas snåriga väg genom vuxenlivet och utbildningar handlar det oxå om kärlek
sund av tove folkesson
och om nya vänner med andra villkor. 
sund av tove folkesson
De kursiverade styckena finns kvar och gör även denna gång att ett lugn skapas i berättandet.
sund av tove folkesson
Eva börjar på folkhögskola och hennes sånglärare beskriver så här hur rösten ska låta. Det tycker jag lät så fint. 

Jag gillade boken, men bara om jag inte jämför den med den förra. För den här är något annat, en mer vuxen fast ändå förvirrad historia. Den beskriver fint hur vimsigt och läskigt det där vuxenlivet kan kännas ibland. 
the vacationers by emma straub
Och den sista boken var den här lilla pärlan.

Den handlar om en familj med barn och respektive vilka på mammans initiativ tillsammans åker på två veckors semester till Mallorca. Redan från början är det tydligt att det har hänt något mellan föräldrarna och att det finns en hel del att reda ut även bland de andra som är med på resan. Så de första sidorna är ganska plågsamma att läsa men allt eftersom blir det bättre. Det som gör att jag verkligen gillar den här boken är att alla beskrivs så himla bra och det gör att jag förstår vad var och en behöver reda ut med de andra. Och i slutet av historien är det inte längre plågsamt att läsa om dem, för då tycker jag om dem allihopa. En riktigt fin historia om relationer mellan olika människor i olika åldrar. 
the vacationers by emma straub
Jag vill avsluta med det här som är min absoluta favoritmening från boken. 

Vilka böcker jag har läst tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april
maj
juni

Det här inlägget postades i böcker, sommar, summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till vad jag har läst i juli

  1. Ping: vad jag har läst i augusti |

  2. Ping: vad jag har läst i september |

  3. Ping: vad jag har läst i oktober |

  4. Ping: vad jag har läst i november |

  5. Ping: vad jag har läst i december |

  6. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

  7. Ping: modern lovers av emma straub |

  8. Ping: ölandssången av tove folkesson |

Kommentera

