london dag fyra: camden, queen of hoxton och meat mission

Vi tittar vidare på det jag gjorde i London för en dryg månad sedan.

Och, okej, bara så ni vet, det här är världens längsta inlägg. För det gick liksom inte att välja bort nästan några bilder. Det här var också en av mina favvodagar från hela resan, och då var i princip hela resan en enda stor favvo. Så ja, ni kan ju tänka er… Hursom, vi har kommit till vår fjärde dag i den brittiska huvudstaden och det var en lördag. Om ni vill läsa om resan från början ska ni starta med onsdagen, torsdagen och fredagen innan ni fortsätter läsa.
saturday, london
På lördagsmorgonen vaknade vi till sol och efter frukost och sånt satte vi oss på en buss
saturday, london
som tog oss till Camden
saturday, london
med sina knasiga fasader
saturday, london
och en annan del av Regent’s Canal än den vi var vid på torsdagen.
saturday, london
Vi gick på marknaden och spanade på stort och smått. Jag åt världens godaste falafel till lunch.
saturday, london
Jag har varit på Camden market många gånger och om vädret är fint, eller ja, oavsett väder faktiskt, så är det liksom obligatoriskt att stanna till här. På Primrose hill! Den ser kanske inte mycket ut för världen där nerifrån men när du knatat upp och står med hela London för dina fötter, ja, då känns det som att vara i himlen.
saturday, london
Vi var därför extremt nöjda och slog oss ned tillsammans med alla andra. Provsmakade bubbligt vin från några människor som gjorde reklam för ett nytt märke, åt jordgubbar och drack smoothie. Livet, osv!
saturday, london
Efter att ha varit en vända på hotellrummet där vi vilat oss, skrivit vykort, andats och bytt om befann vi oss plötsligt här. Vid Liverpool Street i östra London.
saturday, london
Efter tips från min vän Alex, som vi träffade på torsdagen, styrde vi stegen mot Queen of Hoxton. En bar med takterass som hon rekommenderat. Den ser kanske inte mycket ut för världen just här.
saturday, london
Men utsikten från toppen var inte så pjåkig.
saturday, london
Lina gav den helt klart godkänt.
saturday, london
Och jag var väldigt ölsugen.
saturday, london
Efter att ha spenderat någon timme eller så där gick vi nedåt igen. Där var det disko men vi var hungriga och begav oss mot kvällens middag.
saturday, london
På vägen dit spottade vi de här två spejsiga personerna på en fasad
saturday, london
och jag insöp London-atmosfären med alla sinnen och känslor.
saturday, london
Och kände därför ungefär så här. Ja, faktiskt, exakt så här. (Och hann i ett andetag och en tanke ifrågasätta hela min värld här i Sverige.)
saturday, london
Vi gick förbi de här fina neonljusen! Piggarna nedanför fönstret gjorde mig dock så himla ledsen.
saturday, london
Efter lite vilsegång och lite letande var vi äntligen framme här, på Meat Mission. Innan vår resa hade jag läst hos Linn Wiberg att hon brukar gå dit och äta hamburgare eftersom de var duktiga på det där. (Och idag såg jag att hon dessutom nämnt restaurangen i sin Londonguide: My Secret London City Guide som förutom detta hemskt goda tips bjuder på en hel massa andra fina tips oxå) Och som den hamburgerälskare Lina är var hon inte direkt svårövertalad när jag föreslog den.
saturday, london
Hela resan hade vi supertur för att vi bara var två personer (och alla andra var stora gäng om typ fem personer eller fler) så vi hann inte ens beställa en drink i baren innan vi fick plats vid ett av långborden. Vi öppnade menyerna med food for the soul and the unholy spirits och valde hamburgare och öl. Jag drack en stört god öl som jag givetvis har glömt namnet på.
saturday, london
Förutom att vi var i exats över tanken på en riktigt god hamburgare (särskilt efter de på torsdagen som inte var så goda) så satt jag och vred huvudet i typ 360 grader och kunde inte ta in stället och omgivningen tillräckligt mycket. Vi satt alltså i en gammal kyrka, på bänkar, vid långbord. Det var knökat med folk och de spelade bra rock på hög volym. Stämningen var utan tvekan på topp och Lina och jag kunde precis prata med varandra där vi satt mitt emot varandra.
saturday, london
Jag vände blicken uppåt och taket var bara helt galet. Vad det var för material har jag ingen aning om men det kändes som ett glastak och fungerade liksom som en lampa i sig självt.
saturday, london
Efter en liten stunds väntan kom så hamburgarna. Och ja. De var goda. Jäkligt goda! Faktum är att det var en av de godaste hamburgarna jag nånsin ätit. Så gott. Och det fanns dessutom majonäs till pommesen. Så fint! När vi såg ut som att vi var klara med maten kom servitören fram och gestikulerade att han kunde ta brickan. Varpå jag, som hade pommes kvar och åt långsamt, med hela ansiktet och kroppen protesterade och ljudade noooo (ungefär som den här…) eftersom jag ville behålla dem. Så servitören höll upp händerna med handflatorna mot mig och ljudade okej och log. Lina skrattade gott åt hela situationen och sedan skämtade vi resten av kvällen om att jag var duktig på att skrämma bort servispersonal. Haha, don’t come between me and my food! ;)
saturday, london
Mitt under middagen, vid ett av borden bredvid där det satt ett gäng män, blev det plötsligt ännu mer stoj och stim. Och det är ändå rätt bra jobbat för det var liksom det från början. De ropade i högtalarna att det var dax för någon form av tävling. Jag har för mig att det handlade om att hen skulle äta ett visst antal hamburgare på tid, men det var lite svårt att både se och höra vad som hände. Men det roliga var att hela restaurangen glatt hejade på och alla var lika engagerade som hens eget gäng. Innan vi gick från Meat Mission hade också alla på hela stället gemensamt sjungit med till Bon Jovis ”Livin’ on a Prayer”. Oh my, ett sånt galet och härligt ställe <3 Hit vill jag tillbaka. Någon mer övertalning behövdes inte och allt annat verkade tråkigt i jämförelse.
saturday, london
Efter maten kände vi att det var dax för lite mer barhäng och hamnade därför här, återigen tack vare att vi bara var två och efter tips från Alex, på Caloo Calay.
saturday, london
Det var ett litet ställe och vi placerade oss i baren och valde drinkar. Min är den med en hel himla timjankvist i. Den var mycket god men jag kunde inte komma ifrån känslan av att jag drack ur ett glas med ett träd i. Haha. Hursomhelst var jag så himla nöjd vilket Lina förevigade med den här bilden.
saturday, london
När Alex tipsade om baren skrev hon att den hade en hemlig dörr i en garderob och gick du igenom där kom du in till ännu en bar. Med andra ord fanns det egentligen bara två anledningar till att vi var där; för att baren hade vunnit pris för sin cocktailmeny och för att det fanns en chans att likt Narnia gå genom en garderob och hitta om inte ett hemligt land, så åtminstone en hemlig bar. Och vi var inte så kinkiga med det.
saturday, london
Vi sippade på drinkarna och studerade hur den där garderoben faktiskt funkade. En del gick nämligen in utan att komma ut på en lång stund och andra gick in bara för att strax därefter komma ut igen.
saturday, london
När vi väl gick in kunde vi konstatera att förutom ännu en mysig bar fanns här även vägen till toaletten. Efter att för tredje gången samma kväll haft fördel av att vara två kunde vi slå oss ned vid ett bord. Här var det lite lugnare och lite personligare med en servitris som tog våra beställningar och såg till att alla hade det trevligt. För första gången sen vi stod på rooftoppen kunde vi faktiskt prata med varandra i nästan helt normal samtalston. Nöjdheten över kvällen visste vid det här laget inga gränser.
saturday, london
Det var en av de hipstrigaste barerna jag nånsin satt min fot på. Förutom att drinkmenyerna kom i kassettbandsfodral så var hela, och jag menar verkligen hela, väggarna på toaletterna tapetserade med gamla kassettband. Det var otroligt stirrigt men så himla roligt.
saturday, london
Efter att vi hade druckit upp våra drinkar (vi drack Swizzelton Post, Ume? Yes you och Duivel) och snackat ytterligare lite till om hur extremt nöjda vi kände oss med kvällen åkte vi hem till hotellet. Och om du har pallat läsa ända hit är du värd en guldstjärna! Plus att jag hoppas att du tyckte att det var värt det för det här var en så himla rolig kväll med enbart fullträffar på allt.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till london dag fyra: camden, queen of hoxton och meat mission

  1. Ping: london dag fem: carnaby, regent st och the tattershall |

  2. Ping: london dag sex: east london |

  3. Ping: london den sista dagen: mina gamla hoods, aka south ken |

  4. Ping: knappt 24 timmar i malmö |

Kommentera

