opera i det fria på kronborgs slott

För två veckor sedan befann jag mig här,
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
på havet på väg mot Danmark. Det är så nice att kunna åka dit så där en fredag efter jobbet utan något större krångel.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Gun och Flingan var med.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Det var ett himla blåsväder men solen sken.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Målet för utflykten var Kronborgs slott.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Eller rättare sagt en av gräsmattorna framför.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Gun hade ordnat picknick.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Nom nom nom!
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Jag var hungrig
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
och glad.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Och utsikten var inte alls så dum.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Anledningen till att vi, och en hel massa andra människor, var där var för att Kungliga operan från Köpenhamn bjöd på ”Opera i det fria” med smakprov på sånger från deras kommande program.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Vi satt någonstans i mitten av folkhavet och människorna var pyttesmå där längst fram, men vi skulle ju ändå mest lyssna så det gjorde inget. De sjöng all möjlig opera, lite sånt jag hört innan men framförallt mycket jag inte hört förut. På grund av att det blåste så mycket, och för att scenen var mitt i blåshålet, var ljudet lite svajigt i början. De fick även korta ned repetoaren på grund av detta.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Ingrid konsulterade programmet.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Och jag fotade oss.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Precis när jag ska trycka av det här fotot säger Ingrid ”jag gjorde som hon i Titanic på den förra bilden” varpå vi båda börjar gapskratta mitt i fotot. Det är väldigt fint när det händer tycker jag. Och Titanicposen ser ni på fotot ovanför detta.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Gun njöt av musiken och fnissade lite åt oss.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Allra sist stod alla upp för att sjunga med i ”Den danske sang”. Jag tror det var tradition att avsluta med den.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
När sången var slut packade vi ihop oss och gick mot solens sista strålar
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
förbi Kulturvarvet och bort till färjan.
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
Där plockade jag fram min inre sjöman
friday, opera at kronborgs castle, helsingör
och tillbaka i land sade jag hejdå och tackade för en trevlig kväll.

Det här inlägget postades i musique, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

