lördag med origami och musik

I lördags, efter en långsam och trött morgon (kräftskivan blev ganska sen och grannarna ovanför hade barn på besök som slog i elementen halv nio på morgonen) tog jag cykeln ner till Stadsparken. Hx var i full gång och jag hade sett att Bea Szenfeld skulle ha en workshop i origami, alltså pappersvikning.
bea szenfeld in action, helsingborg
Och efter en liten väntan stod hon plötsligt där och förklarade vad vi skulle få göra. När vi kommit i gång gick hon runt bland borden och visade för dem som kört fast. Jag gillar verkligen att pyssla och ännu mer när den som leder workshopen är så passionerad för det hon gör.
bea szenfeld in action, helsingborg
Plötsligt satt hon mitt emot mig och förklarade hur jag skulle vika en frögömma. Den sorten fanns det nämligen ingen instruktion till eftersom hon lärt sig den en gång när hon åkte tåg.
bea szenfeld and me, helsingborg
Fastän Bea hade bråttom iväg var det hon som tyckte att vi skulle ta en bild ihop innan hon gick. Jag var starstruck och hon gav mig beröm för kuben jag håller i handen på fotot.
origami, helsingborg
De här tre hann jag med att vika. En flerfärgad kub, en trekantig frögömma och hälften av en ask i två färger. Med tanke på min tidigare sinnesstämning var det här en injektion av inspiration och energi som jag verkligen behövde. (Note to self: det hjälper alltid att göra saker med händerna när du är svajig i humöret.)

saturday, hx, helsingborg
Spola fram några timmar och jag hade hunnit vara hemma och vila lite samt mött upp Elisabeth. Vi knallade hit till Sundstorget för att dricka öl från Helsingborgs bryggeri och äta grillbuffé tillsammans med delar av kräftskivegänget. Alla var lite trötta och Thilda hade blivit förkyld men vi kände ändå att vi behövde carpa den här himla sommarkvällen som plötsligt hade uppstått.
saturday, hx, helsingborg
När maten var uppäten var himlen så här vacker när vi prommade genom stan
saturday, hx, helsingborg
till Stadsparken där Röda kvarn skulle hålla filmquiz. Vi kunde många frågor men tyvärr inte tillräckligt många för att vinna. Men roligt var det i alla fall.
saturday, hx, helsingborg
När quizet var slut var det dax för utomhusbio men vi ville hellre ha något varmt, något blött och något sött.
saturday, hx, helsingborg
Efter att ha spanat runt på flera ställen och haft svårt att bestämma oss landade vi till slut på Helsing, som numera heter Aptit. Elisbeth och André åt varsin av den här ljuvliga saken; vanlijchokladpannacotta med rabarber och flädersorbet, PJ tog en ostbricka och resten av oss åt sorbet. Vi gissade smakerna och kom fram till mango med nånting stingigt i (jag gissade på chili), flädersorbet (som var min favvo) och päronsorbet.
saturday, hx, helsingborg
När vi kände oss nöjda gick vi ett kort span runt stan och Hx-aktiviteterna för att efter konstaterandet att vi inte sett någon festivalmusik landa bakom Tivoli vid Perrongen-scenen. Norlie och KKV var bokade att avsluta lördagen och gjorde också så. De var superexalterade eftersom det var det sista giget på deras sommarturné och gav därför en rätt vimsig och intensiv spelning.
saturday, hx, helsingborg
Jag satt på PJs axlar ungefär fem-sex låtar in i konserten och var så fascinerad över att ingen kom och sa till mig förrän då. Utsikten där uppifrån var toppen och att kunna titta ned på ett folkhav så här kändes himla lyxigt. Och ovant!
saturday, hx, helsingborg
Också publiken var i extas mer eller mindre hela tiden, vi konstaterade att den mest bestod av yngre människor, och när konserten var slut knallade vi hemåt. För en gångs skull bodde vi alla åt i princip samma håll! Så nice och ovant med sällskap, för min del.

Det här inlägget postades i musique, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

