vad jag har läst i augusti

Jag brukar alltid läsa mer när jag är ledig. Därför trodde jag att jag skulle slå någon form av rekord i antalet lästa böcker nu i juli och augusti. Men jag får se mig slagen, av mig själv. Det blev (bara) tre böcker förra månaden och fem den här, så tillsammans blir det väl någon form av medel tänker jag. Hursom, här kommer augustis bokskörd.
konsten att skapa en tjej av caitlin moran
Den första boken jag läste ut var ”Konsten att skapa en tjej” av Caitlin Moran. Jag har inte läst något av Moran tidigare, men däremot hört talas om henne, och visste därför inte riktigt vad jag hade att vänta mig.
konsten att skapa en tjej av caitlin moran
Boken handlar i alla fall om Johanna som bor i en liten stad i England men drömmer om att bli vuxen och flytta till London.
konsten att skapa en tjej av caitlin moran
Men jag måste säga att det var en bok som i slutändan inte föll mig i smaken. Ja, den var bitvis rolig och ja, det är en form av driv i historien, men den fastnar bara inte hos mig. Och i slutändan känns det på nåt vis som att jag bara skulle slutat läsa nånstans där mitt i för i min efterklokhet inser jag att det inte hade gjort mig något.
konsten att skapa en tjej av caitlin moran
Det här är hursom en favvo från boken. Antagligen för att jag känner igen mig själv i det hela. Älskar att styra upp och organisera med hjälp av papper och brev och listor!
guldkompassen: den mörka materian I av philip pullman
Den andra boken förra månaden var däremot något helt annat, nämligen den här, ”Guldkompassen” av Philip Pullman. Det här är en bok som jag har läst förut, när den kom i slutet av 90-talet, och då älskade jag den väldigt mycket. Och för första gången på jag vet inte när har jag alltså läst om något jag läst förut. Jag blev inte besviken den här gången heller utan kan konstatera att jag fortfarande älskar storyn och huvudkaraktären Lyra. Sen är jag extremt svag för fantasy och den här är som en saga med en värld jag kan försvinna in i. Och det gillar jag. Så, om jag ska sluta svamla och komma till saken, boken handlar om Lyra. Hon befinner sig i en värld som är lik vår värld och där blir hon indragen i ett äventyr som bland annat resulterar i att hon får resa kors och tvärs, bland annat med en luftballong, och hon blir vän med en isbjörn. Det här är en väldigt bra bok!
den skarpa eggen: den mörka materian II av philip pullman
Och det fina med ”Guldkompassen”, eller ”Den mörka materian” som trilogin heter, är att det finns två delar till. I äkta sommar-och-ledighets-maner gav jag mig rakt på del två: ”Den skarpa eggen”. Och för de av er som inte har läst den första vill jag inte riskera att spoila något för er och därför säger jag bara detta: Lyra är fortfarande kvar och flera av hennes bekantskaper från bok ett men också ett gäng nya. Det finns dessutom en helt ny värld, en värld som är vår värld. Och den här boken utspelar sig både i den världen och i världen som är lik vår värld (där den första boken utspelar sig) och detta bjuder så klart på nya äventyr för Lyra och även för hennes nyfunna vän Will. Så iväg och läs med er! Det bästa av allt är att det finns en del tre (”Bärnstenskikaren”) och jag har en plan på att ta mig an den nu under hösten.
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Efter dessa två tjocka böcker började jag jobba och därför ville/behövde jag läsa något lite tunnare och lättare att bära med sig på bussresan till jobbet. Valet föll då på den här, ”Mr Penumbra’s 24-hour book store”, som är en av de (ganska många) böcker jag köpte när jag var i London i juli.
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Den handlar om Clay Jannon som tar ett jobb i en bokaffär, nämligen den som ägs av Mr Penumbra och är öppen dygnet runt. Han har nattskiftet, mellan 22-06, och spenderar nätterna med att lära sig konsten att klättra upp och ned för de olika stegarna i affären.
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Ganska snart inser dock Clay att den här bokaffären också är något annat än bara ne vanlig boklåda. Längst bak i butiken finns nämligen hylla på hylla med läderinbundna böcker som en del, mycket udda typer, kommer in och lånar. Clay har fått noga instruktioner av Mr Penumbra att varje gång det sker måste han utförligt skriva upp i en loggbok exakt vad som hände. Förutom vilken bok personen lämnar tillbaka och lånar ska Clay också skriva ned hur personen verkade vara i humöret och vad personen hade på sig, ner till minsta lilla knapp.
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Utan att avslöja för mycket kan jag säga att den här historien rör sig mellan vanliga böcker och digitala böcker och att den där hemliga bokaffären längst in är det som sätter fart på allting. I historien finns också ett hemligt sällskap, resor till mystiska platser och så handlar den väldigt mycket om de olika sorters kunskap som finns i samhället. Det här är en av de bästa böckerna jag har läst i år och jag rekommenderar den verkligen!
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Det här stycket tyckte jag beskrev väldigt bra vilken skillnad all teknologi har gjort i vårt samhälle. Ibland tycker jag om det (hallå, älskar att kunna skypa med någon på andra sidan jorden!) och ibland inte (suck på att vara beroende av att vara nåbar).
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Den här beskrivningen av en av låntagarnas hem gillade jag extra mycket. Tänk att få vara en bibliofil hobbit och bo tillsammans med sina böcker. Det hade varit ljuvligt!
att föda ett barn av kristina sandberg
Jag gillar att lyssna på sommarpratarna under sommaren och när jag lyssnade på Kristina Sandberg kände jag genast att jag behövde läsa mer om Maj och hennes liv. Så kort efter lyssningen ställde jag mig i kö på bibblan och tänkte för mig själv att det blir finfint att läsa den här boken till hösten. Men det gick ganska fort att få låna ett exemplar så bara någon vecka senare kunde jag hämta ”Att föda ett barn” i reservationshyllan.
att föda ett barn av kristina sandberg
Sandberg skriver oerhört fint om ett liv jag bara har anat genom berättelser från min Mama, min mormor, min farmor och andra äldre släktingar. Jag gillar därför att det känns som att jag helt ocensurerat får ta del av Majs tankar. En del av dem, som de första meningarna här ovan, känner jag igen mig i och andra kan jag bara knappt föreställa mig.
att föda ett barn av kristina sandberg
När jag läste den här kändes det som att det var så mycket som föll på plats i förståelsen kring hur min mormor och farmor såg på det här att ha främmat, att bjuda till kalas och att gno på. Hur viktigt det var att vissa saker bara skulle vara på ett visst sätt och hur minnen liksom kan sitta i maten.
att föda ett barn av kristina sandberg
Sen tycker jag också att Sandberg väldigt fint skildrar det här ömma kring att plötsligt vara (bli?) vuxen. Maj är ju, i mina ögon, väldigt ung i det liv hon lever i boken och jag är väldigt långt ifrån det liv som Maj har. Men den här oron, som beskrivs i det här stycket, har varken med tidsanda eller ålder att göra för den känner jag också igen mig.

Det känns bra att veta att det finns två böcker till om Maj så att jag kan få fortsätta följa henne.

Vilka böcker jag har läst tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april
maj
juni
juli

Det här inlägget postades i böcker, sommar, summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till vad jag har läst i augusti

  1. Ping: vad jag har läst i september |

  2. Ping: vad jag har läst i oktober |

  3. Ping: vad jag har läst i november |

  4. Ping: vad jag har läst i december |

  5. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

