vad jag har läst i september

Mitten av oktober närmar sig med stormsteg, jag har redan hunnit läsa ut min första bok för den här månaden, men för att ta saker och ting i ordning är det väl bäst att vi kollar på september månads bokskörd först. Inte sant?! Okej, bra! Då kör vi.
essays in love by alain de botton
Den andra boken var den här. Jag köpte den i London för att jag skrattade åt det jag läste när jag slog upp en sida på måfå i butiken. Så, vad tycker jag då. Jo. Den var underhållande men jag hade lite svårt att komma in i den. Det kan ha berott på att jag tyckte att engelskan var lite svår att hänga med i.
essays in love by alain de botton
Däremot fanns det många fina och finurliga stycken.
essays in love by alain de botton
Som det här om amöbor med tillhörande bilder.
essays in love by alain de botton
Det här tyckte jag var så fint och så sorgligt på samma gång. Jag kände igen mig.
essays in love by alain de botton
Och även detta.
yes please by amy poehler
Månadens tredje och sista bok var en självbiografi av Amy Poehler. I USA är hon mest känd som en del i satir-serien ”Saturday Night Live” och för sin roll som Leslie Knope i ”Parks & Recreation”, men mer om det sistnämnda nedan. I boken tar hon oss med på en tur genom hennes liv, från uppväxten till där hon är idag. Det fanns ett helt kapitel om skilsmässor som jag inte alls kunde relatera till, men de andra delarna var klart läsvärda. Hon fick mig dessutom att skratta högt för mig själv vid frukostbordet kl 6 en vardagsmorgon, och det är det långt ifrån alla som lyckas med. Jag gillade verkligen den här boken, den kändes som en kompis.
yes please by amy poehleryes please by amy poehler
Några delar jag tyckte extra mycket om var till exempel när hon beskriver hur hon bemöter sin inre demon.
yes please by amy poehler
Och om hur hon ser på det här med att ha en karriär.
yes please by amy poehler
Det fanns också ett helt kapitel om tv-serien ”Parks & Recreation” som hon skrivit, producerat, regisserat och skådespelat i. Det kapitlet blev jag extra glad för eftersom det är en av mina absoluta favoritserier. Anledningen till det är för att den är smart, rolig och rapp i dialogen och framförallt för att Poehlers rollfigur, Leslie Knope, är den knäppaste, märkligaste, smartaste och knasigaste människan jag nånsin sett i en tv-serie.
yes please by amy poehler
Och det här sista vill jag ha med bara för att jag tyckte det var roligt. The Wire är en tv-serie som också jag verkligen älskar. Fast av delvis andra anledningar jämfört med varför jag gillar ”Parks & Recreation”.
we should all be feminists by chimamanda ngozi adichie
Det här var faktiskt den första boken jag läste ut förra månaden, men jag ville berätta om den sist. Det är en tunn, jag läste ut den på en kväll och en frukost, men ack så viktig bok. Den är baserad på Chimamanda Ngozi Adichies TED-talk om varför alla borde vara feminister.
we should all be feminists by chimamanda ngozi adichie
Jag hade kunnat fota varenda sida i boken
we should all be feminists by chimamanda ngozi adichie
för jag kände igen mig och höll med om varenda ord. Men det känns ju lite väl att göra så, fota sidorna alltså, när jag likaväl kan tipsa om den och om hennes TED-talk.

Vilka böcker jag har läst tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april
maj
juni
juli
augusti

Det här inlägget postades i böcker, höst, summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till vad jag har läst i september

  1. Sandra skriver:

    Åh, jag vill verkligen läsa den sista boken!

  2. Ping: vad jag har läst i oktober |

  3. Ping: vad jag har läst i november |

  4. Ping: vad jag har läst i december |

  5. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

  6. Ping: torsdagstankar |

Kommentera

