kollektiva tankar: att allting bara ska ta slut, som någon form av prestationsångest

Jag är så himla rädd för att allt bara ska ta slut. Att jobbet bara ska ta slut, uppgifterna försvinna och min hjärna förtvina. Att det jag pluggat inom och arbetat med i snart fyra år inte längre ska vara aktuellt och viktigt. 

Att jag ska få slut på idéer och formuleringar. Att texterna till den här bloggen bara ska bli ingenting och att jag ska sitta här och inte veta alls vad jag ska skriva om. Att historiena jag vill berätta bara ska bli pannkaka. 

Ibland sitter den där rädslan så hårt i mig att jag inte får ur mig ett ord. Ibland kommer det ingenting vettigt alls ur mitt huvud och jag får panik. Och då blir min rädsla som en självuppfyllande profetia. 

Så jag försöker att tänka bort det. Tänka på det en halv millisekund och sen göra det i alla fall. Jobba. Skriva. Fota. Andas. Acceptera rädslan och bara köra. Det är det svåraste som finns. Men den bästa känslan är att ta sig ur den där rädslan. För ju mer jag tänkt på det desto mer har jag kommit fram till att det känns som någon form av prestationsångest. Och om det är något jag lärt mig är det att prestation inte är allt. Och om det är något annat jag lärt mig är det att ångest alltid är övergående. 

Kollektiva tankar är sånt jag funderar på när jag åker kollektivt. Som pendlare spenderar jag ganska många timmar i veckan på resande fot vilket ger mina tankar fritt spelrum. En del av dem blir till inlägg som det här. Förra gången skrev jag om smultronlandet

Det här inlägget postades i höst, tankar för dagen. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till kollektiva tankar: att allting bara ska ta slut, som någon form av prestationsångest

  1. Linnea skriver:

    Jag kan verkligen relatera till detta, bra skrivet!

  2. Eva skriver:

    ”Att njuta så länge vi varar” säger Erik Ståhl. Det är tänkvärt tycker jag! ❤️❤️

  3. Ping: kollektiva tankar: |

Kommentera

