oktober + november eller bara lördag + söndag

Vissa veckor, dagar, helger bara springer iväg. Jag hade tänkt publicera detta för flera dagar sen, men det blir inte alltid som en tänkt sig. Och jag ville samla tankarna lite inför det här inlägget oxå. 

Förra helgen var det ju månadsskifte, halloween och all helgona nästan samtidigt. Jag tycker om att det går att fira den helgen på olika sätt. På ett vis tycker jag det känns märkligt med halloweenfest, för den svenska högtiden har ju väldigt lite med festligheter att göra. 

Istället är det nog vanligare att jag firat alla helgona genom att tända ljus på kyrkogården. Och förra helgen fick jag det bästa av de här två världarna. Vi tar en titt!

saturday, halloween/alla helgons dag, helsingborg
På lördagen satte jag mig på järnhästen och trampade hem till Johanna och Kai. 
saturday, halloween/alla helgons dag, helsingborg
Där blandades det drinkar 
saturday, halloween/alla helgons dag, helsingborg
Och sen spelade vi spel (frågesport och Avalon) och åt snacks. 

På söndagen vaknade jag till dimmigaste vädret på länge och kände mig långtifrån peppad på nånting. November är årets sämsta månad, enligt mig. 
sunday, at the cemetery, helsingborg
Men lagom till skymningen kom Flingan förbi och så prommade vi till kyrkogården. Jag hittade minneslunden där för första gången förra året och ville verkligen gå dit i år igen. Vi tände ljus och satt en stund och kände in stämningen. Pratade och funderade. Jag saknade mormor, morfar, farmor och farfar väldigt men det kändes ändå bra i hjärtat att vara där. 

Det här inlägget postades i höst, påhitt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

