stockholm: fredag, tantolunden, söder och högrevsgryta

Den här veckan springer på som bara den. Antagligen känns det mest så för att jag var ledig igår. Men idag tänkte jag att vi skulle börja med att titta på anledningen till min ledighet. Förutom igår var jag även ledig i fredags och det berodde på att jag då befann mig på mini-semester i Stockholm hos Kärntruppen.

För er som är nya här är Kärntruppen de människorna jag hängde mest med när jag pluggade. Nuförtiden är vi ganska utspridda och ses därför ungefär två gånger om året. Och i helgen var det alltså dax.

friday, stockholm
Jag åkte upp redan på torsdagkvällen och på fredagen vaknade jag hemma hos Ingrid till den här utsikten. Novembergrått dis. Nåja.
friday, stockholm
Allt blir bättre med frukost, och jag var dessutom ledig och på semester! Så det var egentligen inga sura miner över vädret.
friday, stockholm
Med mat i magen knallade jag till tuben
friday, stockholm
och klev efter en kort stund av här, i närheten av Östermalmstorg. Julpyntet var redan på gång. Jag kan tycka att det är lite tidigt även om jag i år drabbats av en oerhört ovanlig lust att börja julmysa redan nu. Det brukar aldrig hända, minns verkligen inte när det hände senast. OM det ens hänt förut!
friday, stockholm
Efter att ha gått i några affärer, blivit en kjol rikare och muttrat över att Urban Outfitters öppnar först kl 11 kände jag mig ungefär så här.
friday, stockholm
Tur då att det var lagom att åka mot Hornstull där jag mötte upp min storebror för lunch. Vi åt diverse sallader, diskuterade arbetslivet, märkliga mänskliga beetenden, organisationer plus organisationsförändringar och vad det innebär att vara sin egen. Avslutningsvis tog vi en kaffe respektive te vid Liljeholmsbron och Mattias pekade ut vilket håll jag skulle gå för att komma bortåt Sofo till.
friday, stockholm
När vi sagt hej då knatade jag därför på genom Tantolunden i riktning mot Skanstull.
friday, stockholm
Gråheten och diset till trots var det rätt mycket folk ute.
friday, stockholm
Jag som är en novis när det kommer till Stockholm upplevde ett visst mått av förvirring över att det här väldigt lugna och trädkantade stråket längs med vattnet fanns mitt i smeten.
friday, stockholm
Men efter ett tag var jag så klart tillbaks mitt i den igen. Efter att ha klarat av några fler affärer, köpt vin och salt- och balsamvinägerchips knallade jag över Medis hem mot Linnea. Det var nämligen där vi skulle ses när de andra slutat jobba.
friday, stockholm
Kort efter att jag tog den här bilden på Swedenborgsgatan delade jag övergångsställe med Elsa Billgren. Det är så konstigt när en möter människor live som en bara sett på internet/bild/tv förut. Jag blev så klart starstruck. Och log nog som en tok men sa inget alls. Efteråt tänkte jag på hur glad och nöjd hon såg ut. (Hon syns till och med i bilden, inser jag nu, längst till vänster halvt dold av skaftet till Fru Gårman-skylten!)
friday, stockholm
Hursom, jag kom alltså hem till Linnea med ett leende på läpparna. Här står hon i köket och förbereder det som ska bli vår middag, en gryta på högrev och ”tacokryddor” plus koriander och rätt mycket chili. Hon och jag hann också snacka en stund innan de andra började droppa in.
friday, stockholm
När alla var här satte vi oss till bords. Kolla bara, så god mat vi fick! Tortillas, avocado, gräddfil, creme fraiche med krossad majs, picklad rödlök och sallad. Med detta plus rödvin plus trevligt sällskap var hela kroppen glad.
friday, stockholm
Ingrid hade ordnat supergod efterrätt. Medan vi käkade maten ovan kokades en burk kondenserad mjölk till kolasås som sedan ackompanjerades av krossat digestivekex, lingon och vaniljglass. Förträffligt gott vare!
friday, stockholm
Kvällens sista bild är den här, där mina fina kompisar har styrt upp irish coffee (precis som när vi var i fjällen i våras) och gett mig, som inte dricker kaffe, lite whiskey rakt upp och ner i en liten kaffekopp. Hela poängen med helgen, och särskilt den här kvällen, var att bara hänga vi fem. För att hinna prata och catcha upp eftersom det var längesen vi sågs. Och det var precis vad vi gjorde också. Det kan ha varit en av mina bästa fredagar på länge länge.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, höst, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

En kommentar till stockholm: fredag, tantolunden, söder och högrevsgryta

  1. ISA skriver:

    Kom på mig själv med att sitta och leta efter mig på bilderna, haha! brukar ju vistas på nästan alla platser du besökte, hihi! Vad mysigt allt verkar :)

Kommentera

