stockholm: lördag, bergianska och restaurang capridue

Det blev lördag och andra dagen i huvudstaden. 
saturday, stockholm
Hemma hos Ingrid började vi med frulle. 
saturday, stockholm
Det ösregnade men vi hade stämt träff med resten av truppen
saturday, stockholm
för att åka hit, till Bergianska
saturday, stockholm
och Edvard Andersons växthus. 
saturday, stockholm
Jag hade föreslagit en utflykt och hittat det här tipset på internet. Det som sålde in det hos mig var att tipsaren skev att det kändes om att komma in i en annan värld. 
saturday, stockholm
Och vem vill inte fly november för en stund?
saturday, stockholm
Växthuset var uppdelat i olika klimatzoner med växter typiska för zonen. Så jag spanade in den här eukalyptusen. 
saturday, stockholm
Jag såg både en korkek
saturday, stockholm
och en järnek. Först kom jag inte på vad den hette och hojtade istället ”det är ju en sån som alltid är med i alla Disneyfilmer”. Varpå ingen så klart förstod nånting, eftersom jag glömt nämna den lilla detaljen att det gällde Disneyfilmer med jultema. 
saturday, stockholm
I Mexico/Kalifornien såg vi kaktusar
saturday, stockholm
och sen begav vi oss in i Ormbunksrummet. 
saturday, stockholm
Där fanns de i alla storlekar. 
saturday, stockholm
Jag gillar deras blad. 
saturday, stockholm
Sen såg vi många andra blommor
saturday, stockholm
och växter jag inte visste namnen på.
saturday, stockholm
En del växter var inlåsta och när jag läste anledningen kände jag mig väldigt tacksam över detta. Den här hade små små hår som var giftiga och som till och med gjorde skada långt efter att en gren brutits av. 
saturday, stockholm
Allra gladast blev jag över att få se den här. Jag har nämligen en likadan, fast mindre, hemma i köket. Den kommer från början som en stickling från min mamma som fått den av mormor och ingen av oss har tidigare vetat vad den heter. Men nu gör vi! Det är en ampelfackla. Så himla pampigt. <3
saturday, stockholm
Vi spanade på växter som såg lena ut, men som inte var det. 
saturday, stockholm
Och sen såg vi köttätande växter, dvs. insektsätande växter. Mycket coolt!
saturday, stockholm
Det fanns len växtlighet också, som det här bomullsträdet.
saturday, stockholm
Jag såg en annan växt känd från mitt hem; elefantöra.
saturday, stockholm
Jag avslutade besöket med att se alltihop från balkongen.
saturday, stockholm
Och sen promenerade vi längs Brunnsviken in mot stan igen.
saturday, stockholm
Till Non Solo Bar där vi åt lunch. Laxsallad,
saturday, stockholm
getostsallad
saturday, stockholm
och hamburgare, bland annat.
saturday, stockholm
Samt kaffe på maten.
saturday, stockholm
Sen gick vi förbi stadsbiblioteket och åkte hem för att vila inför kvällen.
saturday, stockholm
Och vips har vi spolat fram flera timmar och när den här bilden tas har vi redan hunnit med att både vila, äta godis, piffa oss och åka hem till Maria för innan-maten-bubbel plus börjat gå över gatan med sikte på italienaren på bilden, restaurang Capri Due.
saturday, stockholm
Här sitter vi länge länge och äter all möjlig god mat. Som den här risotton med krabba och sparris till exempel.
saturday, stockholm
De andra dricker kaffe och jag äter mina två favoritsorbeter, citron och hallon, och så pratar vi non-stop.
saturday, stockholm
Den lösa planen för kvällen var att vi skulle gå ut och dansa nånstans, men efter att ha bestämt att vi inte ska gå dit vi brukar (Fasching) och inte hittat någon värdig ersättare som verkar spännande nog, hamnar vi till slut hemma hos Maria igen. Och inte mig emot för där har vi väldigt trevligt. Samtalsämnena spänner över allt från radhus, arkitektur och organisationer till olika yogaposer, mens och nyårsfiranden.
saturday, stockholm
När klockan slår halv tre är vi ganska sömniga, några klipper mer med ögonen än andra, så då gör vi gemensam sak och åker hemåt. När vi klivit av tuben i Aspudden ösregnar det och kvällens sista bild i min kamera är den här. Som jag halv fyra på morgonen tydligen tyckte var värd att föreviga. Så kan det vara.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, höst, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

Kommentera

