vad jag har läst i oktober

Ännu en månad har gått, och snart en hel till, så här kommer vilka böcker jag läste i oktober. Tänk att det snart är ett år sedan jag startade det här projektet! Tiden går så galet fort.1Q84 del II av haruki murakami
Den första boken jag läste ut var den här. Andra delen av Murakamis triologi 1Q84 som handlar om Tengo och Aomame. Om du gillar en skruvad historia som känns både verklig och overklig samtidigt är det här en bok du ska läsa. Eller ja, en trilogi, alltså. Jag hoppas hinna läsa den sista innan året är slut.
dare me by megan abbott
Den andra jag läste förra månaden var den här. Jag har läst en annan bok av samma författare tidigare i år, i april, och den boken tyckte jag mest var märklig minns jag.
dare me by megan abbott
Den här gillade jag dock. Den handlar om ett cheerleadergäng på en amerikansk högstadieskola och vad som händer när deras trupp plötsligt får en ny cheerleadingcoach. Sandra har skrivit bra om själva handlingen så det gör inte jag.
dare me by megan abbott
En rolig sak var att det här var den andra boken inom loppet av en månad som refererade till min favorit tv-serie the Wire.
dare me by megan abbott
Det här tyckte jag var så fint.
texter av annika norlin
Oktobers sista bok blev den här.
texter av annika norlin
Efter att ha sett Annika Norlin på Malmö live gick jag raka vägen hem och reserverade den här på bibblan. Efter att ha älskat hennes sommarprat i år och efter att ha tillbringat en kväll på konsert med henne ville jag så gärna läsa mer om hur hon tänker kring texter och sitt artistskap.
texter av annika norlin
Jag blev inte besviken.
texter av annika norlin
Förutom förordet där hon berättar om sin fint krokiga musikkarriär och hur hon resonerar när hon gör musik hade hon skrivit små texter med tankarna bakom flera av hennes låtar.
texter av annika norlin
texter av annika norlin
Att få veta tankarna bakom text och musik gav låtarna ett annat djup.
texter av annika norlin
Den här, som är en av mina favoriter, ser jag i ett annat ljus nu eftersom det är tydligt att den när den började spelas på konserter fick en annan känsla än vad Annika Norlin tänkt sig från början.
texter av annika norlin
Och den här, som var en av de första låtarna jag tyckte om med Hello Saferide, gillar jag fortfarande lika mycket. Melodin är rolig och texten är så på pricken och jag gillar den så mycket.

Som avslutning på inlägget kan ni lyssna på mina favoritlåtar med Annika Norlin här.

Vilka böcker jag har läst tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april
maj
juni
juli
augusti
september

Det här inlägget postades i böcker, höst, summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till vad jag har läst i oktober

  1. Sandra skriver:

    Men åh, vad roligt med Annika Norlins bok. Måste också leta upp den!

  2. Ping: vad jag har läst i november |

  3. Ping: vad jag har läst i december |

  4. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

