vad jag har läst i november

December springer på som bara den och jag har inte ens hunnit berätta vad jag läste i november! Med bara dagar kvar till jul kanske någon också kan få lite idéer på julklappar av det här inlägget, antingen till sig själv eller någon annan. Hårda paket är ju bäst! Böckerna kommer här:
blodssystrarna av michael mortimer
Den första boken i november var den här tjocka saken. En äventyrshistoria, eller till och med, tredje delen i ett sammanhängande äventyr som handlar om Ida, hennes mormor och hennes mamma och om jordens undergång, radioaktivitet, mystiska stenar och i denna delen oxå två mycket märkliga och identiska fickur. Spänning på hög nivå!

Själv började jag dock känna mig ganska mätt på den efter att ha läst de båda föregående böckerna, Jungfrustenen och Fossildrottningen. Den här drev inte berättelsen framåt på riktigt samma vis som de tidigare och efter att ha läst halva boken insåg jag att det inte alls var sista delen, vilket jag dittills trott, och det gjorde nog också att jag tappade sugen en smula. Oavsett, en spännande läsupplevelse som jag rekommenderar! Och då särskilt den första boken Jungfrustenen.
det som inte dödar oss av david lagercrantz
Bok nummer två var jag först ganska tveksam till att läsa. Jag läste Millenium-trilogin när den kom för tio år sen och gillade dem mycket. Så jag var rätt skeptisk till att överhuvudtaget öppna den. Men sen, när den här boken väl släppts, och recensionerna började komma, ja, då blev jag för nyfiken. Så jag ställde mig i kö på bibblan och när 256 stycken hade läst ut den var det min tur. 

Så, vad tycker jag då? Jo, det är en spännande bok och dess upplägg är väldigt likt Stieg Larssons sätt i originaltrilogin. Jag lockas av att få återse karaktärer jag upptäcker mig faktiskt ha saknat. Men, det märks också i vissa lägen tydligt att den här inte är skriven av originalförfattaren. Den är fortfarande läsvärd men jag saknar den komplexitet och det djup i själva storyn som Larsson lyckades så väl med i de första tre Millenium-böckerna.
career of evil by robert galbraith
Jag har läst båda Galbraiths tidigare böcker, The Cuckoo’s Calling och The Silkworm, och tyckt mycket om dem. Men den här, alltså, den var obehagligare än de andra två.

Boken handlar som vanligt om privatdetektiven Cormoran Strike och hans assistent/partner Robin. Den här historien börjar med att Robin tar emot ett paket en morgon när hon kommer till deras kontor. Eftersom det är adresserat till henne öppnar hon det. I kartongen ligger vaden och foten av en kvinnas ben. På sedvanligt deckarmaner handlar boken sedan om hur de försöker lösa brottet. Något som visar sig ganska komplicerat eftersom Strike visar sig komma på ett antal personer som hade kunnat göra just så här och eftersom polisen inte verkar vara särskilt pigg på att undersöka de män vars namn Strike lämnar till dem.

Bitvis var boken riktigt obehaglig men samtidigt är den väldigt välskriven. En annan anledning till att jag tycker det är roligt att läsa Galbraiths böcker är att författaren är en pseudonym för J.K. Rowling.

Vilka böcker jag har läst tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april
maj
juni
juli
augusti
september
oktober

Det här inlägget postades i böcker, höst, summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till vad jag har läst i november

  1. Ping: vad jag har läst i december |

  2. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

