god jul!

Idag är det julafton och vad passar då bättre än en tillbakablick på hur de senaste fem årens jular har sett ut? Häng med, vetja!

christmas weekend, karlskrona
För fem år sedan hade vi snö upp till knäna när vi gick traditionsenlig promenad till kyrkogården. Faktum var att det började snöa i slutet av november och med undantag av några tödagar hade vi snö hur länge som helst det året. Jag var i extas och gjorde julgodis och andra juliga saker. Vi kunde till och med åka pulka nerför backen utanför Mama och Papa under mellandagarna.

Inlägg här.

one photo every hour, thursday, karlskrona
För fyra år sedan startade jag en tradition som vi fortfarande håller ganska hårt på. Nämligen att vi gör något bara vi syskon. Det är skönt och viktigt att få komma iväg från päronen för en kväll så att vi hinner hänga och uppdatera varandra. 2011 kom de hem till mig för att äta risotto och dricka Champis. Den här julen var det ingen snö men vi hade det väldigt mysigt ändå.

Inlägg här.

christmas holiday 2012, karlskrona
För tre år sedan hade jag börjat på mitt första jobb efter plugget och när december kom blev jag kanonsjuk med feber och öroninflammation. Jag fick penicillin och det hela försvann men kom tillbaka lagom till julafton så jag gick mest runt med en vitlök i örat. Det var megamycket snö och jag var överlycklig. Nyår firade jag tillsammans med min kompis Philip och ett helt gäng roliga människor och samma natt regnade allt snö bort.

view from grandma's, karlskrona
För två år sedan var jag och mina syskon hemma hos farmor precis innan jul (som vi brukar) och det skulle visa sig vara hennes sista jul. Snön lyste med sin frånvaro och Papa var inhyrd som tomte hos min kusin och hans familj. Vi gjorde jättegod sallad med grönkål, granatäpple och vinägrett med honung och senap och Karin fick en pilatesboll i julklapp.

Inlägg här och här.

wednesday, christmas eve, karlskrona
Och förra året hade jag riktigt långledigt. Som vanligt tillbringades julhelgen i Karlskrona och vi gjorde i princip exakt som vi brukar, promenerade, åt, drack glögg, rimmade och delade ut julklappar bara familjen. Min bror hade blivit inhyrd som tomte och på julafton regnade det när vi gick vår promenad. På juldagen var jag på fest och på annandagen var det fortsatt kallt och jag tog de mest magiska foton eftersom solen målade hela världen i guld.

Inlägg här och här.

Det här inlägget postades i julen, påhitt, summan av kardemumman, tillbakablickar, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

