dan för dan före dopparedan + julafton

Snart är julhelgen slut. Vi har inte haft någon snö, men det ryktas om att det ska falla en hel del inatt, men vi får väl se hur det blir med det. Jag har fotat lite då och då och vi börjar helt enkelt från början, tänkte jag.
tuesday, karlskrona
Trots bristen på snö har vädret ändå varit strålande. På dan före dan för dopparedan, alltså i tisdags sken i princip solen när Flingan och jag gick in till stan för att ordna de sista julklapparna.
tuesday, karlskrona
Och på kvällen kände vi in julstämningen genom att gå på konsert i Amiralitetskyrkan Ulrica Pia (min favoritkyrka). När Johanna Kraft sjöng O helga natt kändes julen nära.
thursday, christmas eve, karlskrona
Och det var den ju också, för bara två dagar senare var det julafton! Så här spexigt hade vi det runt frukostbordet till tonerna av the Beatles på Spotify.
thursday, christmas eve, karlskrona
Med efterföljande julfika och kaffe, för att alla familjens kaffedrickare skulle få sig sina koffeinkickar. Jag körde på sockerkick, istället.
thursday, christmas eve, karlskrona
Förra året ösregnade det på julafton så att se ut på den här vyn kändes som världens bästa julklapp.
thursday, christmas eve, karlskrona
God jul från de här glada
thursday, christmas eve, karlskrona
och knäppa personerna!
thursday, christmas eve, karlskrona
Och efter det bar det av på traditionsenlig julaftonspromenad
thursday, christmas eve, karlskrona
till mormor, morfar, farmor och farfar på kyrkogården. När vi kom hem igen satte vi igång att laga mat till julbordet, slå in de sista julklapparna och titta på Kalle.
thursday, christmas eve, karlskrona
Solnedgången var vackrare än nånsin, jag kan inte minnas att vi nånsin haft en sån här fin på julafton förut!
thursday, christmas eve, karlskrona
Och till sist var det dax att äta. Potatis, köttbullar, grönkålspaj med päron och getost, kallrökt lax, janssons och rödbetssallad. Nomnom!
thursday, christmas eve, karlskrona
Vi skickade i väg tomten på uppdrag efter maten
thursday, christmas eve, karlskrona
och när han var tillbaka var det dax för gröt och saftsås. Jag önskade vila efter gröten, vilket jag halvt om halvt fick, plus att jag behövde rimma på mina julklappar. Alla utom en fick rim, för sen hade familjen blivit för otålig, så då samlades vi runt soffbordet med julgodiset och sen delade vi ut och öppnade julklappar i ett par timmar. Det är så skönt att kunna ta det lugnt och sansat med den delen av dagen.
thursday, christmas eve, karlskrona
Några timmar senare, när vi städat undan paketresterna och några druckit lite mer glögg, knäppte jag den här som blev kvällens sista foto. Sen pratade jag med Ina, önskade god jul till människor jag tycker om via diverse sociala medier och läste en bok innan jag till slut somnade. Allt som allt en mycket fin julafton!

Det här inlägget postades i julen, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till dan för dan före dopparedan + julafton

  1. Maja skriver:

    Låter (och ser ut som) en riktigt fin julafton. God fortsättning!

  2. Kaurin skriver:

    Älskar att pappa ser likadan ut på alla bilderna ovan! Och att vi syskon goes crazy på dem bilderna! Hehe. Så himla roligt!!!!

Kommentera

