nyårsafton: årets första och sista fest

Idag för en vecka sedan var det fortfarande 2015 och jag hade efter diverse stopp på vägen landat hemma hos Gustav och Christine i Malmö.
thursday, new year's eve, malmö
Där inleddes nyårsfirandet med fördrink, (se glaset på bordet) i form av något som kallades en bubblig granatäpplemargarita (om jag minns rätt) och snittar. Jag som inte kände alla försökte reda ut hur vänskapsrelationerna hängde ihop samtidigt som vi pratade om allt möjligt.
thursday, new year's eve, malmö
Gustav fixade inför middagen.
thursday, new year's eve, malmö
Och Marcus, Axel och Christine rörde med stor precision ner smält smör i det som skulle bli världens godaste bearnaisesås.
thursday, new year's eve, malmö
Efter vad som kändes som ingen tid alls var det dax att sätta sig till bords. Vi blev bjudna på tre små mellanrätter; äggmuffins med bladspenat och gruyere, risotto med citron och parmesan och ugnsbakade potatis med bea, plus en fräsch sallad och focaccia. Nomnomnom! Eller som jag sa: ”Det här är ungefär den tallriken jag skulle ha framför mig om jag lagade allting som är gott”.
thursday, new year's eve, malmö
Efter middagen hade Christine ordnat med ett nyårsquiz om året som gått.
thursday, new year's eve, malmö
Och tillhörande lagindelning! Här syns ett mycket peppat team. Mitt lag vann inte men hade väldigt roligt och i slutändan var det ändå ganska jämt i poängfördelningen… Oavsett så var det hemskt roligt! Jag gillar quiz.
thursday, new year's eve, malmö
Lagom till att quizet var klart och vinnaren korats med bubbel var det dax för dessert. Det var hemmagjord körsbärsglass med körsbär och rostad kokos. Jag gillade den verkligen! Ja, jag gillade verkligen all mat under hela kvällen och det kändes perfekt att avsluta matåret på ett sånt här fint vis.
thursday, new year's eve, malmö
Ja. Ni ser ju bara!
thursday, new year's eve, malmö
När sista skålen var slickad och resten av glassen räddad till värdarna att äta dagen efter var det plötsligt dax att klä på sig för att gå ut och tända tomtebloss och titta på andras fyrverkerier!
thursday, new year's eve, malmö
Vi var ju tvungna att öva lite innan tolvslaget så klart. Särskilt som det var hemskt blåsigt och regnet hängde i luften.
thursday, new year's eve, malmö
Plötsligt var det någon som började med kollektiv nedräkning och vips var det tack och hej 2015 och alla hojtade…
thursday, new year's eve, malmö
GOTT
thursday, new year's eve, malmö
NYTT
thursday, new year's eve, malmö
ÅR!
thursday, new year's eve, malmö
När raketerna slutat fräsa och vi var ganska fuktiga gick vi in igen. Det första jag åt 2016 var chips. Salt- och vinägerchips! Det bästa chipset, utan tvekan! Jag tror inte någon blev besviken över att det fanns snax att mumsa på. Gustav, som varit inblandad i planeringen, hade till och med glömt bort det hela och blev helt överlycklig när Christine påminde honom. Så härligt! Dessutom hade Alexander kompletta och förpreppade ingredienser (inklusive is, för det är en del av hemligheten, lärde han mig) till whiskey sours som han ställde sig och blandade. Så himla najs!
thursday, new year's eve, malmö
Jag skojar inte om jag säger att det här var den absolut snabbaste, som i att den gick snabbt utan att jag märkte det för att jag hade trevligt, nyårsaftonen jag nånsin varit med om. Inte en tråkig sekund, hade jag, på hela kvällen. Allra sist hamnade vi så klart i köket. Det är på nåt sätt oundvikligt när det är hemmafest. Så där satt vi sen och snackade fram till småtimmarna. När jag och Brollan kom hem till honom framåt morgonkvisten var jag så trött och så nöjd. Tack alla inblandade för ett finfint genomförande av festernas fest!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, julen, påhitt, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

