vad jag har läst i december

Ännu en månad har gått och det är dax att visa vilka böcker som jag läste under december förra året.

Överlag kan jag säga att antalet böcker blev färre under den första halvan av december än vad de varit under andra månader förra året. Men anledningen till det är bland annat att jag istället för att läsa till frukost har sett julkalendern istället. Och det visade sig påverka mer än vad jag tidigare insett. För min egen del gav det mig en ganska intressant insikt om att jag nog slösar bort ganska mycket tid framför diverse skärmar. Tid som jag istället hade kunnat använda till mycket annat. Nåja, nog med filosofiska tankar och mot förra årets sista böcker.
rose under fire by elizabeth wein
Månadens första bok läste jag ut bara dagar in i december. Jag läste en annan bok av samma författare i juni i år. Den hette Code name Verity och jag tyckte jättemycket om den. Därför var jag rätt peppad på att få läsa nåt mer av samma författare. Temat på boken var likadant eftersom den utspelar sig under andra världskriget och till en början också i England. Den handlar återigen om kvinnliga piloter som ser till att rätt plan är på rätt plats för att männen ska kunna anfalla nazisterna som tar över större och större delar av Europa. Även om den här boken hade en helt ny huvudperson, Rose, som jag tycker mycket om, insåg jag till min glädje att jag genom historien också får veta hur det har gått för karaktärerna från den första boken eftersom den nya huvudpersonen befinner sig i samma sammanhang som dem.

Historien i den här boken handlar om en ung kvinnlig amerikansk pilot, Rose, som bor och arbetar i England med att transportera flygplan som ska användas i strider eller flygplan som måste repareras för att de har använts i strid. Men Rose, och många andra av de kvinnliga piloterna, drömmer om att få göra skillnad på riktigt och flyga över Frankrike och Europa. Särskilt som många av männen som får de uppdragen i vissa fall både är sämre utbildade och har färre flygtimmar än dem. Utan att säga för mycket om hur det går får hon till slut göra det, flyga över kanalen till Europa, men historien slutar givetvis inte där utan Rose får uppleva en mängd grymheter på grund av detta. Förutom att jag verkligen gillade historien gillade jag också särskilt bokens upplägg eftersom historien berättas baklänges.
inte helt hundra av caroline hainer
Bok nummer två var den här. Jag har faktiskt varit på väg att läsa den en gång tidigare, men när jag kom till den i bokhögen, kände jag bara att nä, jag pallar inte. Enligt baksidestexten handlar den om Caroline som får ett relationsförbud och därmed bestämmer sig för att söka svaret på den eviga frågan om vad kärlek är och hur du fångar den. Hon tar sig an frågan genom att rannsaka sig själv och sina tidigare förhållanden.

Redan här kände jag att det här kommer vara en bok som är rätt jobbig för mig att läsa. Och det visade sig vara sant. Den handlar oerhört mycket om känslor, ens egna känslor, andras känslor och den förvirring som uppstår mellan olika människors lika eller olika känslor om något. Jag känner igen mig så oerhört mycket i den här boken antagligen för att jag själv ofta grubblar på exakt det här. Det är intressant att få följa med Caroline genom hennes olika förhållanden och hennes olika sätt att hantera sina olika förhållanden, både före, under och efter dem. Och hon kommer fram till många slutsater om sig själv (men de kan jag inte visa för då spoilar jag ju boken för er som vill läsa den).
inte helt hundra av caroline hainer
Den bjuder också på en hel del tröst för en förvirrad hjärna. I slutändan vill jag verkligen rekommendera den här boken. Även om det ”bara” är en fiktiv historia kände jag mig märkligt klokare efteråt.

the dead by charlie higson
Månadens tredje bok blev den här. Den är en fortsättning på en serie som handlar om zombies i London (okej, extremt kortfattad förklaring) och jag läste den första boken, The Enemy, i påskas. Då skrev jag också mer utförligt om historien och att jag tyckte mycket om den. Den här boken däremot, ja, först kände jag bara, ”ja, jag vet inte”. För det första hade jag väntat mig att den skulle plocka upp historien där den slutade i den första boken. Spoiler alert, det gör den inte! Istället träffar jag en helt ny uppsättning karaktärer och historien utspelar sig ett antal år före historien i The Enemy.

Det tog lång tid för mig att komma in i den här boken, men det kan också ha berott på kombinationen av det något upptrissade tempot inför julen och att jag vid det här laget därför kände mig rätt trött, plus att jag inte läste i den så ofta och ja, då är vi tillbaka vid resonemangets början. För mig funkar det i alla fall så att ju mer sällan jag läser boken i början desto längre tid tar det för mig att komma igenom den. Men, nog babblat, efter kanske halva boken, när jag kommit in i den och förvirringen över när historien utspelade sig och att jag inte kände igen en kotte av karaktärerna (vilket jag förväntat mig), så grep den verkligen tag i mig. Historien är en annan men ändå samma i grunden, som den första boken, och nu känner jag att jag nog måste läsa även nästa bok i serien.
journey of change: women pushing boundaries
Under julhelgen när jag var hemma hos mina föräldrar läste jag även den här soffbordsboken. Min Papa fick den av mig i födelsedagspresent och redan när jag gav bort den visste jag att jag också ville läsa den. Under den sista halvan av 2014 och första av 2015 var det nämligen en del av min dagliga rutin att kolla in Team SCA-appen i min telefon för att där följa den kvinnliga besättningen som ombord på SCA-båten tävlade i Volvo Ocean Race. VOR är en jordenruntseglats där båtarna, som vanligen sponras av olika företag, tävlar mot varandra i världens tuffaste seglingstävling som pågår under drygt 9 månader och där båtarna seglas ett helt varv runt jorden.
journey of change: women pushing boundaries
Team SCA är den första båten med kvinnlig besättning sedan tävlingens 2001-2002-omgång och den första båten med kvinnlig besättning som i tävlingens historia vunnit en av tävlingens etapper. Boken är en mycket fin och lagom sammanfattning med bra relation mellan galet fina och coola foton och lite mindre mängd text. Mycket läsvärd för en nörd som mig!
hon är inte jag av golnaz hashemzadeh
Årets sista bok, som jag till och med läste ut så där lagom kvällen innan nyårsafton (!), var den här. Den handlar om en person, en tjej som i boken bara kallas för hon. Hennes föräldrar flyr från Iran och de kommer till Sverige när hon är barn. Hennes pappa pratar alltid om hur viktigt det är med drömmar och att arbeta hårt och det är precis vad hon gör genom hela boken (tills det en dag inte går längre). Den handlar också mycket om relationerna i hennes familj, mellan henne och hennes mamma, henne och hennes pappa och om henne och hennes lillebror med chokladögonen.
hon är inte jag av golnaz hashemzadeh
Den handlar också om hur det som kvinna med utländskt påbrå kan vara att slå sig in i ett samhälle som många gånger är långt ifrån accepterande. Boken var bitvis väldigt smärtsam att läsa, jaget pressar sig själv så oerhört hårt, hon tar verkligen fasta på sin pappas ord om att drömmar och hårt arbete är det viktigaste i livet. Men, även om boken är både sorglig och smärtsam, så kände jag mig varm i hjärtat när jag läst den sista sidan. För det är också en bok som handlar om överlevnad och jävlar anamma. Det står aldrig uttryckligen, men jag misstänker att delar av boken har vissa självbiografiska drag tagna från författarens eget liv.
hon är inte jag av golnaz hashemzadeh
Jag tycker att det här varit ett väldigt fint stycke.

Och därmed är läsåret 2015 slut! Jag kommer att göra en sammanfattning av det här läsprojektet så håll utkik i min kategori böcker eller följ bloggen på bloglovin, om du är nyfiken på sammanfattningen och inte vill missa inlägget!

Vilka böcker jag har läst tidigare månader hittar du här:
januari
februari
mars
april
maj
juni
juli
augusti
september
oktober
november

Det här inlägget postades i böcker, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till vad jag har läst i december

  1. Ping: boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015 |

Kommentera

