kollektiva tankar: hej, jag heter Malin och jag är mobilberoende

Förra veckan var jag så himla trött. Jag somnade när jag låg i soffan och såg på ett avsnitt av en tv-serie och när jag väl istället låg i sängen somnade jag innan jag ens hann släcka lampan. Med handkrämstuben bredvid mig. Och det hände tre kvällar på raken. Det är mycket som bubblar och fräser i min grubbliga hjärna för tillfället och det tar all min energi. Så alla morgnar på bussen var det det här jag satt och tänkte på. Hur jag kunde vara så trött om kvällarna att jag knappt ens orkade släcka lampan innan jag somnade. Och i fredags morse, när jag satt på bussen, var det dax att skriva ned den text jag i huvudet formulerat på ämnet under veckans alla tidiga morgnar.

Men när jag sträcker ner handen i topplocket på ryggsäcken famlar jag bara runt. För min mobil ligger inte där. I samma stund slår det mig att jag vet precis var den här. Den ligger nämligen hemma hos mig. På laddning i bokhyllan. Så som den gör alla morgnar under mina bestyr. Men den här morgonen har jag alltså glömt plocka med mig den. I en sista stressad sekund har den glömts bort och när jag upptäcker detta känns det plötsligt som att jag sitter där på bussen helt naken!

Efter ett par sekunder hämtar jag mig. Och så tänker jag att det ändå är fredag, det är kort jobbdag och det är inte värt att komma en halvtimme senare bara för att vända hem och hämta telefonen. Och som tur var hade en annan morgonvana inte svikit mig, så jag kunde plocka upp min bok ur väskan, och därför kändes snart bussturen nästan som vanligt.

Men allra längst in i mitt medvetande är det också något i mig som viskar ”nu ska vi se hur beroende du egentligen är av den där lilla manicken”. Och när jag kommer fram till jobbet är det en av de första sakerna jag berättar för mina kollegor efter att jag har sagt god morgon. Att jag glömt min telefon och hur naken jag känner mig utan den. En kollega känner igen sig efter att ha haft en liknande aha-upplevelse när hen var tvungen att lämna iväg sin telefon på reparation. Och hur märkligt det kändes att komma på sig själv att plötsligt vara en sån som är beroende av sin mobil. Att både hen och jag båda tänkt att näää, en sån person är inte jag, en sån vill jag inte bli. Och sen är vi båda, ja, kanske alla egentligen, precis så där när det väl kommer till kritan.

Jag kommer på mig själv att flera gånger under dagen automatiskt vara på väg att stoppa ned handen i ryggsäcken för att kolla om det hänt nåt på mobilen. Den är min pausfågel som finns med mig jämt. Alla dagar utom idag. Istället är det bara att vända blicken mot något annat när jag känner att hjärnan behöver en paus. Det är lite soligt och strålarna glittrar i snön på taket utanför fönstret så det är extra skönt att vila ögonen på utsikten just i fredags. Och dagen går och allting är fint också utan tillgången till mobiltelefon.

När jag kommer hem har jag flera olästa meddelanden, ett missat samtal och några likes på instagram. Men världen finns kvar. Jag finns kvar. Och det är fredag och helg och jag tänker i efterhand att jag helt gratis fått en väldigt viktig reality check. Plus att jag kommer på mig själv med att vara extra nöjd med att jag bestämt mig för att ha två skärmfria kvällar i månaden under det här året. Kvällar när jag aktivt väljer att göra något annat än att stirra på mobilen/tv:n/datorn eller dylikt. Och efter i fredags är det tydligt att det här mobilberoendet jag låtsas inte ha är oerhört närvarande och måste hållas i schack.

Kollektiva tankar är sånt jag funderar på när jag åker kollektivt. Som pendlare spenderar jag ganska många timmar i veckan på resande fot vilket ger mina tankar fritt spelrum. En del av dem blir till inlägg som det här. Förra gången skrev jag om stress.

Det här inlägget postades i summan av kardemumman, tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

