i lördags: eki sushi med Johanna

Det är redan februari och jag har njutit så de senaste dagarna eftersom dagsljuset plötsligt känns så mycket mer närvarande. Igår när jag gick hemåt var det skymning, idag likaså, och då var klockan ändå närmare fem! Jag älskar det. Men, det var inte det jag hade tänkt skriva om idag. Istället ska vi spana in vad jag gjorde i lördags tillsammans med Johanna.

(Och som en parantes, välkomna alla som hittat hit via Sandras mattips-inlägg! Jag bloggar inte så ofta, och inte alls om recept, men istället bland annat om utflykter och äventyr, böcker och vad jag tänker på i kollektivtrafiken. Känn er som hemma!)

saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Senaste gången Johanna och jag träffades var över en frukost i december. Eftersom vi båda (fast kanske mest jag) har rätt fulla veckor tog det lite tid innan vi hittade ett tillfälle som passade båda. Men, i lördags var det alltså dax och cirka klockan sju stod jag därför utanför Eki Sushi.
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Johanna var redan på plats vid vårt fint dukade bord när jag kom. Menyn var lagom lång men jag hade ändå svårt att bestämma mig. Till slut landade det på en sushimeny där det ingick olika sorters maki och nigiri plus misosoppa.
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Först fick vi in mison. Den var ljuvlig! Lätt en av de godaste jag ätit. Jag passade på att ta en japansk öl till eftersom jag så sällan dricker alkohol när jag äter sushi. Och som Johanna sa ”ja, de har ju sällan utskänkningstillstånd så det är ju inte så konstigt.” Därför var det roligt att prova något som skulle matcha maten!
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Johanna, lite suddig, men fin ändå så klart.
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Och sen kom sushin! Vi valde likadana sushimenyer och kunde därför jämföra och diskutera smaker och vilken vi tyckte bäst om.
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Mina favoriter var de där två sorterna california rolls. Extra plus också för att det var så fint upplagt.
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Johannas favorit var nog den här, särskilt som hon beställde in några extra vid sidan om, eftersom de inte ingick i menyn vi valt.

Förutom att maten var väldigt god är utan tvekan det bästa med sushi att den inte kallnar. Det gjorde att vi kunde snacka på bäst vi ville i flera timmar och samtidigt äta långsamt. Perfekt! Vi hade ju en del att uppdatera varandra om, födelsedagsfester, roliga händelser, planer inför det kommande året och sånt där.
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
Vi valde bort efterrätt men fick ändå provsmaka de här små söta sakerna. Det var väldigt små risbollar rullade i kokos, så att de smakade lite sött och sen en morotsfjäril på toppen, som inte smakade så sött. Mums!
saturday, sushi with johanna, eki sushi, helsingborg
När vi kände oss nöjda sa vi tack och hej och hamnade efter tre försök på en bar med varsin drink. Där pratade vi vidare om allt möjligt någon timme till innan vi båda två var rätt sömniga. Och en finfin lördagskväll fick därmed vara slut!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, vinter. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till i lördags: eki sushi med Johanna

  1. lovisa/polichinelle skriver:

    åh va fint!! både käket men även sällskapet, såklart! skulle mer än gärna joinat! <3

Kommentera

