boklistan: sammanfattningen av vad jag läste under 2015

Som en sammanfattning på förra årets läsprojekt har jag fyllt i en mycket behändig boklista som jag sett på flera bloggar runtom internet. För er som inte vet så gick mitt bokprojekt ut på att jag skulle läsa mer böcker under 2015. Jag sammanfattade varje månads läsning här på bloggen och idag är det alltså dax för en megalång lista som en sista sammanfattning om vad jag läste för nåt under förra året. Okej, är ni beredda?
Nu kör vi!

Första boken du läste 2015
the invention of wings by sue monk kidd
The Invention of Wings av Sue Monk Kidd. Jag köpte den här för att jag tyckte så mycket om The Secret Life of Bees av samma författare.

Kortaste bok du läste
we should all be feminists by chimamanda ngozi adichie
We should all be feminists av Chimamanda Ngozi Adichie

Ny favoritförfattare
the vacationers by emma straub
Emma Straub efter att ha läst hennes The Vacationers. Hon kommer med en ny bok i maj! Jag är så pepp.

Största överraskning
prins charles känsla av liv strömquist
Jag hade knappt läst någon form av seriealbum/grafisk novell innan jag plockade upp Prins Charles känsla av Liv Strömquist. När jag hade läst den undrade jag bara varför jag inte gjort det tidigare! Nu känns det som att jag upptäckt en helt ny del i min bokvärld.

Böcker med vackra omslag
a hundred summers by beatriz williams
Den här! För att omslaget till A Hundred Summers ger mig exakt den känslan boken förmedlade.

Ny fiktiv pojkvän
every day by david levithan
A i Every day.

Ny favorit kvinnlig karaktär
wild by cheryl strayed
Cheryl i Wild. Fast det känns lite märkligt att säga för hon finns ju på riktigt…

veronica mars: mr kiss and tell by rob thomas and jennifer graham
Och annars för alltid min favorit Veronica Mars.

Böcker som gjorde dig lycklig
We Should All Be Feminists av Chimamanda Ngozi Adichie

Bästa fristående bok
let it snow by john green, maureen johnson and lauren myracle
Den här lilla pärlan med tre små noveller; Let it snow av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle.

Unik läsning
bön för tjernobyl: krönika över framtiden av svetlana aleksijevitj
De delar av Bön för Tjernobyl som jag orkade ta mig igenom. För mig är det unikt att ha läst en författare innan hen har fått Nobelpriset i litteratur.

Ny favoritvänskap
code name verity by elizabeth wein
Den mellan Maddie och Queenie i Code Name Verity av Elizabeth Wein.

Böcker som förtjänar mer uppmärksamhet
de förklädda flickorna i kabul av jenny nordberg
Utan tvekan De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg. Jag skrev mer om den i sammanfattningen från maj.

Bästa skurkar
career of evil by robert galbraith
Den enda boken jag läste där det per definition fanns en skurk med var Career of Evil. Och den skurken var riktigt obehaglig. Hu!

Böcker du läste om
guldkompassen: den mörka materian I av philip pullmanden skarpa eggen: den mörka materian II av philip pullman
Första och andra boken i Philip Pullmans serie Den mörka materian. Back in the day läste jag nämligen bara de här två och lagom till att den avslutande boken kom, Bärnstenskikaren, hade jag tappat intresset. I alla fall fram till i somras då jag kände att det var dax att läsa hela trilogin från början till slut.

Den längsta boken du läste
bärnstenskikaren av philip pullman
Jag vet inte, ärligt talat. Men Bärnstenskikaren av Philip Pullman var ganska tjock. Och så blev det ju som en händelse väldigt nimt att den kommer efter de första två här oppe!

Favoritdebutroman
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloan
Av årets böcker utan tvekan Mr Penumbra’s 24 hour Bookstore av Robin Sloan.

Böcker som inte uppfyllde dina förväntningar
konsten att skapa en tjej av caitlin moran
När jag läste om den lät den bättre än det var. Jag är ändå glad, för jag läste på det stora hela väldigt få böcker under 2015 som gjorde mig besviken.

Vackert skrivna böcker
gå vilse: en fälthandbok av rebecca solnit
En av de vackrast skrivna böckerna från förra året är Gå vilse:en fälthandbok av Rebecca Solnit.

Böcker som fick dig gråta
inte helt hundra av caroline hainer
Inte helt hundra av Caroline Hainer eftersom det tryckte på så många (jobbiga) igenkänningspunkter hos mig. Men, boken var trots, eller kanske på grund av, detta oerhört läsvärd.

Klassiker
att föda ett barn av kristina sandberg
Ingen. Men jag tänker att Kristina Sandbergs trilogi om Maj borde bli en klassiker.

Mest lästa genren
Skönlitteratur utan tvekan. Fast det är ju inte en genre, kom jag på nu. Hmmm, då vet jag inte. Men kanske en blandning av dystopiska post-apokalyptiska young adult romaner kombinerat med livsöden och berättelser från andra decennier och århundraden?

Favoritcitat
the vacationers by emma straub
Ibland är det enkla det bästa. Detta är från The Vacationers av Emma Straub.

Böcker du äntligen läst 2015
me before you by jojo moyes
Något av Jojo Moyes. I mitt fall Me Before You. Det känns som att alla andra har läst något av hen utom jag som är sist på bollen… Men det gör mig inget.

Mest efterlängtade lanseringen 2016
Alltså, dels nästa bok av Emma Straub, som jag nämnde på en annan fråga, men även en massa andra böcker jag inte ens vet om att de ska släppas ännu som jag tänker att jag kommer tipsas om eller bara springa på. Jag är övertygad om att 2016 kommer bli ett bra läsår! Det har nämligen redan börjat fint nu under de första två månaderna <3

Favoritläsning 2015
Okej. Jag hade som mål att läsa mer under 2015. Totalt läste jag 51 böcker och det betyder att jag snittade ungefär 4 böcker i månaden något jag är väldigt nöjd med! Som en sista sammanfattning och tack och hej till 2015 års läsprojekt kommer här mina bästa böcker:
this must be the place by kate racculiaprins charles känsla av liv strömquist
jiroekonomi av nina åkestama hundred summers by beatriz williams
de förklädda flickorna i kabul av jenny nordbergwild by cheryl strayed
every day by david levithancode name verity by elizabeth wein
we were liars by e lockhartthe vacationers by emma straub
mr penumbra's 24-hour bookstore by robin sloanatt föda ett barn av kristina sandbergwe should all be feminists by chimamanda ngozi adichietexter av annika norlininte helt hundra av caroline hainerjourney of change: women pushing boundaries


Vilka böcker jag läste under de olika månaderna förra året kan ni se här:
januari
februari
mars
april
maj
juni
juli
augusti
september
oktober
november
december

Och för fortsatta boktips, håll koll på min kategori böcker.

Det här inlägget postades i böcker, höst, sommar, summan av kardemumman, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

