i torsdags: konsert med ghost

Den här veckan har jag och min förkylning spenderat varenda kväll hemma. Men förra veckan, närmare bestämt för exakt en vecka sedan, alltså förra torsdagen, var jag i Malmö för att gå på konsert tillsammans med mina systrar. Vi började med att äta middag på Surf Schack (precis som sist…) innan vi promenerade över halva stan till Baltiska hallen.
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
Bandet vi skulle se var Ghost och jag var orimligt peppad! Jag har bara lyssnat på dem sedan i höstas och när Flingan och Cookie sa att de skulle gå och tipsade om att det släppts fler biljetter till den här konserten kände jag att det vore det perfekta sättet att pigga upp en rätt grå månad på. Att Ghost sedan bara en dryg vecka innan konserten fick en amerikansk Grammy och dessutom bara kvällen innan även fick en svensk Grammis ja, det var ju liksom bara extra fint!
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
Efter att förbandet Tribulation spelat klart (jag gillade dem inte så värst, har liksom aldrig tyckt om growlande dödsmetall, så äre bara) började mässan och publiken var i extas.
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
Papa Emeritus III
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
och the Nameless Ghouls bjöd på ett himla röj.
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
Det blev dax för andra akten och Papa bytte traditionsenligt om. Jag swoonade över att de var så sjukt tajta på scen. Så himla tajt spel! Älskar också det faktum att de gjort en grej av att de är anonyma. Vilket alltså innebär att ingen (väldigt få) vet vilka som faktiskt ingår i bandet… Om jag är nyfiken? Japp. Oerhört nyfiken.
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
Konserten i sin helhet var strålande, men allra bäst var ändå framförandet av ”Cirice” (som de fått Grammyn för), ”He Is”, ”From the Pinnacle to the Pit”, ”Ritual” och ”Mummy Dust”. Det mest otippade, som också var grymt, var framförandet av ”If You Have Ghosts” i en helt hänförande vacker akustisk version med the Nameless Ghouls sittandes på rad på kanten framför trumsettet och Papa Emeritus III knallandes över scenen samtidigt som han sjunger och presenterar bandet. Hehe, jag inser nu att jag typ listat halva settet, men ja, det var en grym konsertupplevelse!
thursday, concert, ghost, baltiska hallen, malmö
Ghost levde verkligen upp till mina höga förväntningar! När mässan var slut åkte vi hemåt och på fredagen var jag så trött att jag knappt visste vad jag hette, men det var det så himla värt <3

Det här inlägget postades i musique, påhitt, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

