förra lördagen: rollerderby på the european smackdown och spex om selma lagerlöf

Idag är det lördag igen och dimman ligger som ett tjockt vått täcke över staden, trots att internet och vädersajter lovat sol och 8 plus. Jag ska träffa några kompisar för brunch på en sushirestaurang (ska bli så spännande!) och i morgon ska jag träffa en bloggläsare (hej Sofia! om du ser detta :)) för fika. Men strunt i det nu, för jag tänkte att vi skulle titta på min lördag förra veckan. Den som jag hade tänkt blogga om i veckan men som jag aldrig hann. Nåja, vi förflyttar oss en vecka bakåt i tiden. Häng på!
saturday, malmö and lund
Förra lördagen satte jag mig på tåget till Malmö och efter en dryg timme klev jag av här, på Triangeln.
saturday, malmö and lund
Efter en snabb detour till Malmö chokladfabrik promenerade jag mot dagens första roliga grej: nämligen roller derby turneringen ”The European Smackdown”.
saturday, malmö and lund
Vägen dit gick genom Pildammsparken och jag hoppade rakt in i ett buskage av ren lycka när jag insåg att det gömde sig ett försiktigt gäng svalört eller vintergäck (kan aldrig hålla reda på skillnaden mellan dessa! någon annan som vet?) där under. Våren är på gång, hörrni! Trots dimma och knappt 3 plus.
saturday, malmö and lund
Efter det lyckomomentet var jag snart framme på Stadionområdet och Baltiska hallen.
saturday, malmö and lund
Där mötte jag upp fina Ina som är en av mina äldsta vänner. Hon är dessutom roller derbyare och skulle vara min guide under mitt första bevittnade roller derby bout någonsin!
saturday, malmö and lund
Det var hemmalaget Malmö Crime City Rollers som mötte Glasgow Roller Derby i matchen vi såg. Jag kunde inte en enda regel innan och Ina förklarade tålmodigt för mig. Efter typ halva matchen hade jag fattat så pass mycket att jag verkligen kunde uppskatta spelarnas olika tricks!
saturday, malmö and lund
Vi satt precis bakom CCRs hejaklack och fick således så mycket pepp helt gratis! Det var trumpeter och klarinetter, megafoner och egenskrivna hejaramsor om varenda star jammer (alltså den som tar poäng, så som den ensamma roller derby åkaren här på fotot) i hela laget. Så fint! Vi hann också uppdatera oss om det som hänt sen sist, vilket var en hel del eftersom vi inte haft tid att ses sen typ långt innan jul.
saturday, malmö and lund
När boutet var slut (och CCR vunnit på typ knock out med flera hundra poäng mer än GRD) tog jag en buss och mina apostlahästar till Lund. Där hittade jag de här glada grabbarna hemma hos min bror.
saturday, malmö and lund
Han lagade megagod fetaost-och-tomtat-paj till mig och så pratade vi om rekryteringsprocesser och anställningsintervjuer plus chillade.
saturday, malmö and lund
När klockan började närma sig kväll gick vi in till AF-borgen för att gå på spex med Boelspexarna. De hade återuppsatt ”Selma Lagerlöf” och jag fick biljetten till kvällens föreställning i födelsedagspresent av min bror. Vi har försökt hitta ett evenemang och en tid för den sedan våren 2012 så det var megafint att det äntligen blev av! Jag har aldrig varit på spex tidigare och var därför extra pepp. Min fördom innan var att det skulle vara massa under-bältet-och-buskis-skämt, men det var det inte som tur var. Istället var det fullt av finurliga ordvitsar och referenser till nyheter, böcker, film, tv och annan kultur som gjorde att varje scen fick flera lager. Bäst var också att om publiken aldrig slutade klappa efter en bra musikscen så spelade de upp fler verser! Den ena oftast roligare än den andra.

När föreställningen var slut gick vi vidare till Bantorget 9 och drack öl. Jag kan verkligen rekommendera stället! Köp en öl i baren där nere, gå upp på övervåningen och slå dig sedan ner i ett av alla mysiga rum och prata bort en timme eller två. Innan jag tog tåget hem igen pratade vi bland annat om idiotin med 8 timmars arbetsdag. Och det var allt från förra lördagen. Nu ska jag ut i dimman som är den här lördagen!

Det här inlägget postades i påhitt, våren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

