i lördags: ina, vivian maier och jag

saturday with ina, helsingborg
Jag hade en så himla fin och förvirrande (på ett bra sätt) helg förra helgen. Den började extra bra med sol och vårkänsla i luften när jag knallade ned till Knutan för att möta upp Ina. 
saturday with ina, helsingborg
Hon och jag hade bestämt dejt med Vivian Maier. Eller, vi skulle se utställningen med Maiers foton på Dunkers i alla fall!
saturday with ina, helsingborg
Om ni har vägarna förbi Helsingborg de kommande två månaderna och gillar fotografi kan jag varmt rekommendera ett besök här! Maier fotograferade hela sitt liv men visade aldrig något för någon. Istället upptäcktes hon först efter sin död när en man ropade in stora delar av hennes samlade fotografier och filmer på en auktion och började gå igenom  dem. Sedan dess har det gjorts en dokumentär om henne och nu visas hennes foton och super 8-filmer över hela världen. Så coolt!

Jag tyckte allra bäst om hennes svart-vita foton. Hon hade en förmåga att komma nära i ögonblicket och hennes sätt att komponera sina bilder på är flawless. En extra eloge oxå till de som hängt utställningen på Dunkers. Den var oerhört fint gjord!
saturday with ina, helsingborg
När vi kände oss nöjda tog vi den obligatoriska titten i museishoppen innan vi siktade in oss på att hitta något att äta. 
saturday with ina, helsingborg
Det blev pizza på Il caffé brutale. Ett ställe jag hört mycket gott om. Någon kan till och med ha mumlat nåt om ”stans godaste  pizzor”.
saturday with ina, helsingborg
Så mina förväntningar var ganska höga men som tur var blev vi inte besvikna!
saturday with ina, helsingborg
Ina och jag pratar oftast nästan nonstop när vi ses och i lördags var inget undantag. Det är en oerhörd ynnest att ha känt någon så länge som Ina och jag har känt varandra. Det finns en enkelhet och ett djup i vår relation som jag inte har med någon annan. Jag uppskattar det så enormt mycket <3 
saturday with ina, helsingborg
När vi låtit maten sjunka något tog vi en kort promenad ner till havet. Där dinglade vi med benen från en brygga och njöt av att det ändå gick att sitta still ute utan att frysa ihjäl, i alla fall för några minuter. Våren kommer nu, hörrni!
saturday with ina, helsingborg
Sen följdes vi åt till stationen. Ina åkte hem och jag gick och köpte blommor som jag skulle ha med mig till kvällens aktiviteter. Då skulle jag nämligen på bröllopsfest! Men mer om det i ett annat inlägg. 

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, våren. Bokmärk permalänken.

En kommentar till i lördags: ina, vivian maier och jag

  1. Ping: johannas och kais bröllopsfest |

Kommentera

