överrumplad/miniatyrer

Med inspiration från Vicky har jag den här månaden knåpat ihop en text till det kreativa initiativet Monthly Makers. Månadens tema är miniatyr och det är det ordet jag har utgått ifrån när jag har skrivit texten nedan. Du hittar Vickys text på temat här. Den sista mars kommer delar av bidragen att sammanställas i ett inlägg hos månadens värd Wilda.

Okej, det här känns nervöst, men här kommer i alla fall min text —>
helen's hollywood birthday party, helsingborg

Vi har känt varandra i ungefär åtta timmar när du hårt kramar mig hejdå och samtidigt hånglar upp mig. Min förvåning har aldrig varit större.

Åtta timmar tidigare hälsade jag nervöst på en hel mängd nya människor på festen jag var bjuden till. Jag var skakig och lite stirrig på grund av något sen ankomst från min sida och när jag kom var nästan alla inbjudna redan där. Jag kände ingen förutom de som bjudit mig och då måste en ändå gå runt och säga hej, tänkte mitt väluppfostrade jag.

Solen sken när jag klapprade nerför backarna till festen. Nu är det dock beckmörkt och alla är lagom runda under fötterna efter en helkväll. Det har varit lekar och dans till 90-tals hits men nu står vi här i natten för att jag frågade om jag skulle följa dig så att du hittade. Jag skulle ju ändå åt det hållet. Det var ju på vägen hem.

Och nu letar din mun efter min och jag möter den trevande och utforskande. Vill du följa med upp en stund frågar du och jag blir tyst. Vad säger du säger jag. Och sen mumlar jag att det var inte det här jag hade väntat mig. Så jag följer med dig upp på rummet för jag vet att annars hade jag ångrat mig sen och jag tänker att hångel är inte till för att ångras. Det är till för att sätta guldkant på tillvaron.

Det är en ovan känsla att kliva in i ett rum fyllt med en ny bekantskaps kläder och prylar. Det ligger en skjorta i fåtöljen, står ett par sneakers innanför dörren och på det obligatoriska skrivbordet ligger boken du läser. Den är tjock och åsynen av den gör mig trygg.

Utanför fönstret är det kolsvart och det är bara reklamskylten i neon som sprider sitt ljus över fasaderna. Jag klättrar upp i fönsterkarmen för att se utsikten bättre och du tar emot mig när jag något klumpigt ska ta mig ner igen. Dina händer på min kropp känns helt naturliga och samtidigt oerhört onaturliga. Men kroppar vet på något sätt hur de ska hantera den plötsliga närheten även om hjärnan inte gör det.

Jag lånar toaletten och på kanten till handfatet står de uppradade. Miniatyrerna. Flaskorna som är fyllda med schampo, tvål och handkräm. Jag stirrar på dem som om jag aldrig förut sett något liknande. Som om jag ser dem för första gången. Sen tittar jag på mig själv i spegeln. Jag ser på mitt ansikte och det känns som att jag aldrig sett det förut.

Det här inlägget postades i tankar för dagen, våren. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till överrumplad/miniatyrer

  1. Wilda skriver:

    Åh vilken spännande text! Trevande och nervös i sin rytm och med en så fantastisk vändning. Tack för ditt bidrag!

  2. Ping: ERA BIDRAG | MINIATYR   | REAKTIONISTA

  3. Jessica skriver:

    VAD GLAD JAG BLIR ATT DU ÄR MED MED TEXT. VIll så himla gärna att folk ska vara med med ALLA uttrycksformer. <3 Och fin var den också! Heja heja.

  4. Mikaela skriver:

    Vad roligt med fler textbidrag! Tycker det är fantastiskt hur man kan skapa så mycket olika saker under ett gemensamt tema! Och tyckte verkligen om att läsa texten också, håller med Wilda!

  5. Alicia skriver:

    Men wow. Din text är så medryckande, med pirrande igenkänningsfaktorer, vackra detaljer (som boken på skrivbordet och trygghetskänslan) men gav också mersmak så jag hoppas du kan fortsätta den på nästa månadstema för jag vill läsa meer!

  6. Anna María skriver:

    Vilken fin text! Wilda hintade ju om att det skulle vara en liten twist i slutet så jag läste den på helspänn och kunde inte alls tro att det var den här twisten som det var. Fin text hur som helst och jg är glad att vi ville vara med :)

  7. Ping: monthly makers: växter, eller min hjärna är en djungel |

  8. Ping: monthly makers: leksaker |

  9. Ping: monthly makers november: metall |

Kommentera

