förrförra fredagen på tikal med (delar av) the gang

Nu när det mer normala vårvädret har anlänt tänkte jag att vi skulle spana in min Kristihimmelfärdshelg, alltså dagarna efter det fina balkonghänget! Då var det i alla bemärkelser ren och skär sommar och jag skulle vilja hävda att jag maxade den. Vi börjar med fredagen, eller rättare sagt fredagskvällen, för på dagen gjorde jag inte mer än att tvätta och klippa mig pixiekort.
friday, dinner at tikal, helsingborg
När klockan började närma sig sju knallade jag backarna nedåt stan för att möta upp stora delar av mitt Helsingborgsgäng, även kallat the gang eller bara gang. Flera stycken av dem har numera emigrerat utomsocknes, till Malmö och Göteborg, och det gör att vi inte ses lika frekvent längre. Men ikväll var det alltså dax!
friday, dinner at tikal, helsingborg
David hade bokat bord på Tikal, en restaurang med latinamerikanska smaker som jag har velat gå till sedan de öppnade för ett drygt år sedan.
friday, dinner at tikal, helsingborg
Några valde förrätter: här råbiff med mexikanska smaker
friday, dinner at tikal, helsingborg
och här taquitobricka med fyra smårätter.
friday, dinner at tikal, helsingborg
Till huvudrätt åt jag en jättegod tonfisk med sötpotatis och andra rotsaker plus tomatsalsa och mojo rojo. Megagott var det!
friday, dinner at tikal, helsingborg
När alla fått sina varmrätter var David och jag turistiga och bad servitören att fota oss allihopa. Och det gjorde han utan problem så här är vi hela gänget!
friday, dinner at tikal, helsingborg
Till efterrätt blev det diverse bakverk med rom i, här en chokladhistoria som var god men mäktig.
friday, dinner at tikal, helsingborg
Och när klockan började närma sig midnatt kände vi oss mätta och nöjda efter att ha avhandlat alltifrån nya jobb och nya bäbisar till sommarplaner och förändrade bostadsförhållanden. Allt som allt en fin fredagskväll!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, sommar, våren. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till förrförra fredagen på tikal med (delar av) the gang

  1. Johanna skriver:

    Vilken härlig kväll, och vad stort the gang är! Kul också att du fått prova Tikal, vi hann aldrig dit (var inte superbra meny för en glutenintolerant och en vegetarian har jag för mig). Tonfisk med sötpotatis låter ju underbart!

    • Malin skriver:

      ja, det var en fin kväll! hehe, det roliga är att det saknades så där två-tre personer, så ibland är vi ännu fler :) nä, menyn var rätt begränsad och inte mycket vegetariskt.

  2. Ping: förrförra söndagen: fredriksdal |

Kommentera

