i lördags: utflykt till ordrupgaard

saturday, ordrupgaard, klampenborg
I lördags, strax efter lunch, satt jag på en buss längs den östra Själlandskusten med havet glittrande utanför fönstret.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
För jag, Flingan och Gun var nämligen på utflykt. Det danska konstmuseet Ordrupgaard var målet!
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Den sista biten gick igenom en allé.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Jag har sagt det förr; trädtaken är de bästa taken. Jag tröttnar banne mig aldrig!
saturday, ordrupgaard, klampenborg
När vi kommit fram började vi med att äta lunch i cafét.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Olika sorters smörrebröd blev det så klart. Ruskigt gott rågbröd som här var toppat med nypotatis, senapsmajo och friterad (!) kapris. Så gott!
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Efteråt var det dax för huvudattraktionen, det vill säga utställningen med den danska impressionisten Hammershöi. När jag gick in på utställningen så stod det att du inte fick fota alls, men jag såg flera som gjorde det, och eftersom jag ofta i sådana här sammanhang lever efter devisen, förlåtelse före tillåtelse, knäppte jag också en bild. Och det är den här av det som antagligen är Hammershöis mest kända målning. Jag kan bara buga mig inför hans förmåga att måla dammet i ljusstrimmorna från fönstret. Så magiskt! Många av de andra målningarna var också vackra men betydligt mörkare i färgerna. De han målat i ljusa toner, likt den här, var mina favoriter.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Förutom utställningar inomhus fanns det en liten park med installationer. Den här med en labyrint av speglar var gjord av Jeppe Hein.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Och den var så klart oerhört rolig att fota i…
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Dagens sällskap <3
saturday, ordrupgaard, klampenborg
En äldre herre såg mig ta fotot ovan och undrade om han inte skulle ta ett av oss alla tre. Och det ville vi så klart. Det blev lite suddigt, men jag hade inte hjärta att säga något pga blev så glad av hans gest.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Sen kom vi fram till det som skulle bli min favoritinstallation. Här ser den inte så mycket ut för världen…
saturday, ordrupgaard, klampenborg
men, se här! Varje gång vinden bytte riktning/började blåsa släppte ringen ut små små vattendroppar så att det blev som vattenånga som blev som en dimma. Det var ett konstverk av Olafur Elisasson som heter ”Vær i vejret” vilket jag tror betyder ungefär ”Var i vädret”.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Fascinationen visste inga gränser.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Ja, ni ser ju!
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Det var ingen stor konstpark så snart var vi tillbaka vid caféet, som för övrigt huserade i en tillbyggnad av glas och svart betong gjord av arkitekten Zaha Hadid.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Kaffedrickarna i sällskapet behövde nämligen fylla på koffeindepåerna.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
När jag knäppte den här bilden stod en människa bredvid och berättade att detta var ett så kallat ”näsduksträd”. Så fint, tycker jag!
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Som avslutning spanade vi in den här installationen, en snurrande spegel, också den av Jeppe Hein.
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Ni anar inte hur länge vi stod där i väntan på att kunna knäppa den här bilden. Antingen snurrade inte spegeln tillräckligt mycket så att vi alla syntes eller så råkade jag vara väl ivrig med avtryckarfingret och tryckte för tidigt… Hehe. Roligt hade vi i alla fall!
saturday, ordrupgaard, klampenborg
Vi gick en sista sväng runt byggnaden
saturday, ordrupgaard, klampenborg
och sen åkte vi tillbaks till Helsingör och vidare hemåt. Och där med är det klart slut från förra lördagen!

Det här inlägget postades i påhitt, våren. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till i lördags: utflykt till ordrupgaard

  1. Synne Cinnamon skriver:

    Å, for et flott og morsomt sted! Det er så kult med slik kunst!

Kommentera

