frukostlistan

Att komma hem från en resa gör mig alltid så himla förvirrad. Så innan jag kan börja med återberättandet från Barcelona smiter vi emellan med en lista om mitt favoritmål. Listan har jag hittat hos Lovisa/Polichinelle (tack för lånet!) men modifierat litegrann. Hennes variant hittar du här.
Nu kör vi!
breakfast
Bröd: På vardagarna alltid, i princip, samma grova rågbröd från Fazer. På helgen lite vad jag är sugen på; skorpor, finn crisp, knäckebröd, rostbröd eller surdegsfrallor.

breakfast, karlskrona
Juice: Apelsinjuice med fruktkött, utan tvekan. Tätt följt av någon juicekombination av citrusfrukter där det ingår blodapelsin, och igen med fruktkött.

breakfast
Ägg: Kokt med mjuk krämig gula och ibland med majonäs eller kaviar till, äggröra eller som eggs in a basket.

breakfast, helsingborg
Yoghurt: Turkisk yoghurt! Helst med mosade hallon och vaniljpulver.

Granola/müsli: Oftast Garants ekologiska naturella müsli tillsammans med en blandning av egna tillägg; linfrön, solrosfrön, pumpakärnor, russin med mera.

breakfast, helsingborg
Frukt/bär: Skivade svenska färska jordgubbar, när det finns tillgängligt, och annars hallon. Ibland mango eller ananas.

breakfast, karlskrona
Gröt: Oftast havregrynsgröt. Antingen som den är eller med äpplemos på toppen eller med blåbär eller lingon i. Megagott!

Kaffe: Jag drickar inte kaffe.

Te: Alltid varje morgon! Jag har en särskild förkärlek till Svenskt Tenns klassiska blandning, pepparmyntste och diverse gröna tesorter. Jag ogillade verkligen grönt te innan jag lärde mig knepet att hälla på lite lite iskallt vatten i det kokade vattnet innan jag lägger i de gröna tebladen. För grönt te ska nämligen bryggas vid ungefär 90 grader och i ungefär max 3 minuter.

breakfast
Pålägg: Ost med smak (undantaget är min första förälskelse, Port Salut), salami, leverpastej med tomater eller inlagd gurka, avokado med balsamvinäger, äggröra med ruccola och ost plus kanske bacon eller brieost med basilika.

Sött: Nä, helst inte. Skulle väl vara en och annan marmeladmacka någon gång om året.

breakfast, helsingborg
Bakverk: Om crossiant är ett bakverk säger jag det.

Jag bloggar väldigt sällan om mina frukostar, om de inte är med som en del av en dag. Istället hittar du dem på min instagram. Efter ett projekt som pågick under 2013 fick de till och med en egen hashtag. Så, följ mig gärna där om du vill ha lite frukostinspiration då och då!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, höst, sommar, summan av kardemumman, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till frukostlistan

  1. Å vilka fina bilder! Skulle kunna äta frukost som både lunch och middag med :) Håller med om att croiassant kan räknas som bakverk och visst är det supergott, avocado på macka med… :D

  2. Mmmmmm.. smarr! Avokadomackorna och den egenfixade hallonyoghurten såg sjukt smarrigt ut! Har precis klämt i mig en glutenfri knäckemacka (ah, bara 4 skivor kvar nu!) med mosad avokado och sojayoghurt med jordgubbar. Tur, för jag blev VÄLDIGT frukostsugen av ditt inlägg. ^__^)

  3. Linnea Aurora skriver:

    Åh, nu lärde du mig något nytt med att hälla lite kallt vatten i grönt te! Måste prova!!

Kommentera

