glad midsommar!

Jag tänker ofta att jag inte har haft den här bloggen så länge. Ibland funderar jag på att göra sådana här tillbakablickande inlägg, men i samma tanke ryms också funderingarna på om jag verkligen har material till att göra det? Finns det nog med stoff?

Och sen sökte jag spontant på midsommar i mitt bildarkiv och kan konstatera att oj! här fanns det visst material! Från de fyra-fem senaste midsomrarna… Och då plötsligt inser jag att den här bloggen har visst blivit gammal, och om inte annat har den varit med om både det ena och det andra.

Idag är det för första gången på jag vet inte när, över 25 grader och tryckande hett, fastän det är midsommarafton och jag är i Sverige! Helt galet. Och så skönt. Så medan jag äter jordgubbar och binder en krans eller två, spanar vi på hur de senaste fem midsomrarna har sett ut!
PICT9000midsummer, kristinehamn, 2010
2010
Bloggens första midsommar firades tillsammans med Kärntruppen i Kristinehamn. Detta var för övrigt också sommaren som jag tillbringade i Gällivare och för första gången prövade det som nu är mitt arbete. Vi firade i dagarna två med fisk, grillning och hann även med att fira Ingrids födelsedag. Blogginlägg finns här.

magical midsummer madness, nijmegen
2011
Den andra midsommaren var jag i Nijmegen. När jag pluggade där var terminen till och med sista juni, så här var jag mitt uppe i tentapluggandet. Men jag, några andra svenskar och några från Finland (som också firar midsommar) plus några fler kompisar träffades ett litet gäng och grillade och snackade. Som efterrätt åt vi holländska pannkakor, så kallade ”poffertjes”, med grädde och jordgubbar. En annorlunda men väldigt mysig midsommar. Blogginlägg finns här.

midsummer
midsummer
midsummer
2012
Det här året hade jag min midsomrigaste midsommar på länge, tror jag. Jag åkte till Orust och firade tillsammans med Rosa, Maria och Marias kompisar. Vi var på traditionsenlig resning av midsommarstången och efterföljande dans vilket sedan följdes av middag med midsommarmat i ett växthus hemma hos en av Marias kompisar. Det var magiskt fint! Blogginlägg finns här och här.

midsummer, boholmarna
midsummer, boholmarna
midsummer, boholmarna
2013
Nästa år var jag tillbaka på östkusten, närmare bestämt utanför Kalmar. Där firade vi tillsammans med Kärntruppen på Marias sommarställe. Vi var ett helt gäng som tillsammans styrde upp firandet med god mat, roliga lekar, dans på dansbanan och prat under fullmånen framåt morgontimmarna.

midsummer's eve, karlskrona
midsummer's eve, karlskrona
2014
Förrförra året hade jag världens hemlängtan inför midsommar så jag åkte helt enkelt hem till mina föräldrar över helgen. Och sen kom min moster och min kusin med sambo över och så var vi ett helt litet gäng som höll midsommarlunch med efterföljande fotosession och tävling i vem som kunde spotta en godisråtta längst. Det var en oerhört skrattig midsommarafton! Blogginlägg här och här.

midsummer's eve, helsingborg
midsummer's eve, helsingborg
midsummer's eve, helsingborg
2015
Och till sist, förra året, var jag mitt uppe i flyttpackandet av min lägenhet så då stannade jag hemma i Helsingborg. Som tur var hade några kompisar tänkt samma sak så vi svängde ihop en enkel midsommarlunch, plus jordgubbar och kladdkaka. Vi spelade ett par omgångar kubb och snackade ett par timmar tills vi kände oss nöjda. Blogginlägg här.

Glad midsommar allihopa!

Det här inlägget postades i sommar, tillbakablickar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till glad midsommar!

  1. Lovisa skriver:

    Ja, om du kan gå tillbaks till 2010 så måste jag säga att den är rätt gammal ;)

Kommentera

