monthly makers: växter, eller min hjärna är en djungel

Efter att ha knåpat ihop en text till det kreativa initiativet Monthly Makers i mars fick jag blodad tand. Men sen kom livet emellan och trots att det efter marstemat varit två lika intressanta teman har jag använt min tid till andra saker. Men! Nu, i juni, när livet börjat lugna sig och sommarlovet infallit, filade jag till en text. Juni månads tema är växter och det är det ordet jag har utgått ifrån i texten nedan. Den sista juni kommer bidragen att sammanställas i ett inlägg hos månadens värd Beata.

Okej. Det är lika läskigt som sist (särskilt som jag hade velat fila lite till på de här orden, men deadline är idag och då får det helt enkelt vara stopp nu) men nu kör vi. Här kommer mina ord —>

thursday with ina, sofiero, helsingborg

Min hjärna är en djungel.

Hjärncellerna är färgglada blommor i tusen nyanser. En del har flera kulörer medan andra bara har en enda självlysande. De rymmer tusen och en saker. Människor jag tycker om, böcker jag vill läsa, förmågan att planera och minnen om sånt jag upplevt. Nervtrådarna som kopplar de olika cellerna till varandra är stjälkarna. Gröna, starka och smidiga. De klarar av att koppla ihop varenda märklig tanke jag får. De kopplar mitt nu till minnen och tankar om vänner jag inte pratat med på länge med tankar om när vi hördes sist. Och de klarar på ett så jäkla bra vis av att planera och sortera alla de miljoner funderingar jag har varje dag.

Men efter det senaste året känns det som att min hjärna har blivit skövlad. Som om någon girigt gått runt med en machete och huggit och svingat utan urskiljning. För stjälkarna bara hänger och de blommorna som finns kvar har vissnat. De har tappat nyanserna och grånat och deras stjälkar är fransiga i ändarna. Min förmåga att i tid koppla ihop minnen med nuet haltar. Jag har svårt att komma ihåg vad som hände senast i boken jag läser, fastän jag som vanligt läser i den både morgon och kväll. Och att planera och sortera mina intryck från dagen är plötsligt något som tar oerhört lång tid. För min hjärna är en skövlad regnskog. Utan färgglada, självlysande blommor och starka, smidiga, gröna stjälkar.

Det sägs att en växt får ny kraft när den blivit beskuren. Förhoppningsvis gäller det även för djungeln i min hjärna.

Det här inlägget postades i sommar, tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till monthly makers: växter, eller min hjärna är en djungel

  1. Mikaela skriver:

    Tycker inte du behöver känna att det är läskigt, jag gillade verkligen den här texten! Tycker det var skitfint att beskriva hjärnan som en djungel och nervtrådar som stjälkar! Tror definitivt även djungeln får ny kraft vid beskärning <3

  2. <3 så fint, men lite hjärtskärande att läsa. Älskar de 2 avslutande meningarna.

    • Malin skriver:

      Tack Johanna! Ja, det har varit tufft men på nåt sätt kändes det skönt att skriva om det. Kanske hjäper det till med läkningen <3

  3. Ping: monthly makers: leksaker |

  4. Ping: monthly makers november: metall |

Kommentera

