en dag på kreta och därefter play och sen repeat i fem dagar till

Förra veckan var jag på Kreta på semester och nu, när jag hunnit vara hemma och ta igen mig en stund, är det dax att titta på några första foton.

Jag och min kompis Lina (som jag har rest med två gånger förut, om ni minns? Roadtrippen och London) åkte dit med målet att göra så lite som möjligt. Eller som jag uttryckte det: ”Jag vill helst bara bada, läsa, sola och äta glass i en hel vecka.” Så det var vad vi gjorde. Följden av det är att varje dag såg mer eller mindre prick likadan ut, så här kommer ett potpurri av sex dagars solsemester. Häng med!
sunday, crete
Vi vaknar och börjar med att gå och handla frukost.
Spanar på utsikten och fascineras av bergen, som ibland känns mer som än kuliss, än de verkliga stenformationer de faktiskt är.
friday, crete
Och spanar på havet.
Plus fina hus.
monday, crete
Sen äter vi frulle på vår lilla terass. Den är omgiven av träd med tidvis skräniga fåglar i och det är så varmt att vi nästan svettas trots att vi sitter i skuggan och klockan inte ens är 09:00.
sunday, crete
Grekisk yoghurt med honung, flingor, macka, te/kaffe, apelsinjuice, ägg och vitaminer.
Sen packar vi strandväskorna och knallar de typ fem minutrarna ner till stranden.
Vi var på norra Kreta, väster om Chania, längs en kust vars stränder kallades för ”the Golden beaches”.
sunday, crete
Vi valde ett par solstolar och ett parasoll första dagen och sen höll vi oss där. Varje dag. Det är najs med rutiner även på semestern.
tuesday, crete
Och sen hände det jag precis hade önskat mig: bad, sol, läsa, lite mer bad, äta glass, lyssna på poddar, läsa lite mer och så repeat på det några timmar. Boken på bilden var för övrigt megabra, så det blir mer om den i ett eget inlägg framöver!
sunday, crete
Oftast gick vi hem mitt på dagen för att käka lunch och vila några timmar när det var som allra varmast.
Vi hade sån tur med vår lilla terass för den var alltid i skuggan. Med andra ord var det perfekt att sitta där och hänga. Snacka, läsa och scrolla internet.
tuesday, crete
Sen gick vi tillbaka till stranden och hängde där några timmar till. Läste lite mer, lyssnade på lite fler poddar, badade lite till. Livet <3
sunday, crete
Efter stranden var det skönt att ta ett dopp i poolen innan det var dax för dusch och after beach på terassen.
monday, crete
Vi provade allt godis som såg surt ut som vår närmaste mini market hade att erbjuda. De enda som verkligen höll måttet var de där röda rullarna.
saturday, crete
När hungern började anas promenerade vi ut för middag i världens guldigaste ljus.
friday, crete
På vägen mötte vi alltid minst en katt. Och en kväll en liten vild hund och sen ett helt gäng vilda hundar (det var lite läskigt…)
monday, crete
Det var aldrig mulet så alla kvällar innebar en strålande guldtimme!
saturday, crete
Vi gick till lite olika ställen i byn.
thursday, crete
Mest var vi på olika restauranger, men en kväll åt vi faktiskt på stranden.
Då blev det take away pizza.
wednesday, crete
Men andra kvällar åt vi både typiskt kretenesiska och grekiska saker och vanliga saker. Här till exempel saganaki, som är friterad ost.
Det gled ner ganska många souvlaki i min mage.
Plus en och annan fisk.
monday, crete
Och så klart en moussaka.
Alla notor vi bad om kom alltid med raki och vattenmelon. En del bjöd på än mer, som här där vi även fick kaffe.
saturday, crete
Och på ett par ställen ingick det varsin kaka.
Jag blev förkyld under slutet av veckan (givet när jag väl slappnar av) och tänkte att lite raki säkert inte skadar.
thursday, crete
Det här var vår lilla gata. Men vi kom nästan aldrig hem i skymnningen, för som i de flesta medelhavsländer så infaller skymningen i typ 30 sekunder…
monday, crete
och sen är det blixtsnabbt så här mörkt. Så oftast upplevde vi skymningen på restaurangen.
saturday, crete
När vi kom hem för att försöka svalna och komma till ro för att gå och lägga oss såg det mer ut så här.

Och ungefär så här gjorde vi alla dagar på semestern. Så himla skönt! Undantaget var två kvällar när vi promenerade in till Chania för middag men det kommer i två egna inlägg istället.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till en dag på kreta och därefter play och sen repeat i fem dagar till

1. Så underbart det ser ut, jag var på Kreta för 20 år sedan men är flygrädd så kommer nog aldrig bli en resa dit igen även om drömmen finns där.

• Malin skriver:

ja, det var verkligen underbart! synd med flygrädslan, men det finns ju andra vackra platser som kan nås även utan flyg.