modern lovers av emma straub

Att läsa är som att andas för mig. Så därför var det inte så märkligt att jag hann läsa mer än 1000 sidor i olika böcker när Lina och jag var på Kreta. En av de jag läste var Modern Lovers av Emma Straub och den ska vi prata om nu för den vill jag tipsa er om.
modern lovers by emma straub
Boken handlar om Elizabeth, Andrew och Zoe som alla vara kompisar och bodde ihop när de gick på college. Det är nu drygt 30 år sedan och det enda som egentligen har förändrats (eller?) är att Elizabeth och Andrew nu har sonen Harry tillsammans, medan Zoe har träffat Jane och de har dottern Ruby ihop. I boken är deras barn, Harry och Ruby, i samma ålder nu, som Elizabeth, Andrew och Zoe var när de lärde känna varandra på college.

Till deras college-gäng hörde också Lydia, som nu inte lever längre. Det var tillsammans med henne de startade bandet ”Kitty’s Moustache” som blev rätt känt under deras pluggår. Men när collegetiden var över splittrades också bandet och Lydia blev soloartist och fick en egen hit med låten som varit bandets mest kända. När historien börjar har ett filmbolag kontaktat Elizabeth med en förfrågan om rättigheterna till låten, eftersom det nu planeras en film om Lydias liv. Och det går inte att göra en film om hennes liv utan hennes största hit… Förfrågan om låten är det som sätter historien i rullning och under dess gång kommer det fram både nya och gamla hemligheter och allas verkligheter skakas om på ett eller annat vis.

Bokens teman är spänningen i att växa upp, chocken som kommer med insikten om ens eget åldrande och det faktum att vad du än är passionerad över så är det ofta något som följer dig och utvecklas med dig under tidens och livets gång.

Jag gillade verkligen verkligen den här boken. På baksidan stod ett recensionscitat att historien kändes som en bra semester; varm och ljuv medan du läser den och när den är slut efterlämnar den en viss sorg men också fina minnen. Och jag kan bara hålla med. Jag läste Straubs bok The Vacationers förra sommaren och gillade också den, så när jag började var jag väldigt nervös att mina förväntningar var för höga. Därför känns det extra fint att de inte var det!
modern lovers by emma straub
Mitt favoritstycke är det här. Jag gillad det så mycket att jag läste det högt för Lina så fort jag läst det för mig själv. Jag älskar särskilt meningen ”Life was just happenstance and luck, bound together by the desire for order.”

Som bonus kan ni läsa en intervju med författaren här. Men, obs! den innehåller några mindre spoilers om boken!

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till modern lovers av emma straub

  1. Ping: boklistan: en sammanfattning av böckerna jag läste 2016 |

Kommentera

