en tisdagkväll i chania med orzopasta och hallonsorbet

Dagarna flyter ihop så här i semestertider, precis som det ska vara. Och precis så var det även när jag och Lina var på Kreta för snart två veckor sedan. Vi gjorde mest samma sak sex dagar på raken, men två av kvällarna prommade vi in till Chania för att äta middag. Idag kommer den andra kvällen. Den första hittar ni här.
tuesday, crete
Andra gången vi besökte Chania var på tisdagskvällen vår nästsista dag. Vädret var så himla fint, men eftersom det börjat blåsa kändes det lite mindre varmt. Och det gjorde faktiskt ingenting, det var bara skönt att det fläktade.
tuesday, crete
Det är magiskt hur välbekant en väg kan kännas på så kort tid, med havet till vänster och det bergiga till höger.
tuesday, crete
Samma fasader men jag såg nya saker nu när fokus inte längre behövde ligga på att hitta rätt.
tuesday, crete
Och uppenbarligen gillade jag den här extra mycket för jag upptäckte när jag gjorde de här inläggen att jag fotade samma fasad även på söndagen.
tuesday, crete
Det gick vågor på havet och det gör att jag älskar det ännu lite mer.
tuesday, crete
Ja, ni ser. Jag tröttnar aldrig. Precis här bredvid fanns det en seglarskola och när vi gick förbi verkade den vara slut för dagen. Det var barn och föräldrar överallt!
tuesday, crete
Den här kvällen gick vi in i gamla stan från ett annat håll och sprang då på den här märkliga synen. Ett trähus! Det mest oväntade jag såg på hela veckan. Bottenvåningen var i sten, precis som alla andra hus där, men övervåningarna var alltså i trä och påminde mig om den sortens träbebyggelse jag sett under mina resor i norra Sverige.
tuesday, crete
Vi promenerade runt i gränderna och spanade i små affärer och på gigantiska rosa blommor som välde fram överallt. Det är för övrigt en av de saker jag tycker är mest fascinerande med att resa till länderna runt Medelhavet: blomsterprakten! Helt magiskt med sina färger och storlekar plus blommornas och växternas placering.
tuesday, crete
När vi kände oss nöjda gick vi till en restaurang vi sett sist och som verkade mysig. Jag menar: utomhus under trädkronorna! Ja, det är taget, sa vi och satte oss.
tuesday, crete
Och sen åt vi det minst grekiska på hela resan. Lina åt husets hemmagjorda pasta
tuesday, crete
och jag åt pasta, som såg ut som stora riskorn (lärde mig att sorten hette orzo), med lamm, honung och timjan. Det var så gott!!!
tuesday, crete
Och för första gången fick vi varken vattenmelon eller raki till notan. Istället fick vi den här spriten, som inte var raki och inte ouzo, men som jag har glömt namnet på. Den var stark men ganska god.
tuesday, crete
Efter ett lån av toaletten, där jag även beundrade deras affischer,
tuesday, crete
vinkade vi tack och hej till Bohème och gick och köpte glass.
tuesday, crete
Hej citronsorbet och hallonsorbet! Jag var i himlen pga det där är mina två favoritsmaker.
tuesday, crete
Vi strosade hemåt tillsammans med glassarna och den här helt magiska utsikten.
tuesday, crete
Världen och naturen är bara helt fantastisk!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

Kommentera

