i torsdags: dunkers kulturhus, glass och bad

I onsdags, innan street art-promenaden, stötte jag på Sofia på träningen. Vi har pratat länge om att gå till Dunkers och se utställningen om Pettson och Findus och bestämde då att dagen efter fick det allt vara dax! Så på torsdagsförmiddagen hängde jag på låset här
thursday with sofia, helsingborg
utanför Dunkers kulturhus.
thursday with sofia, helsingborg
Vi löste biljett, tog av oss skorna och gick in i Sven Nordqvists värld.
thursday with sofia, helsingborg
thursday with sofia, helsingborg
thursday with sofia, helsingborg
I utställningen fanns det skisser
thursday with sofia, helsingborg
och teckningar från alla hans böcker och figurer, så som de ser ut innan de blir böcker. Mamma Mu till exempel
thursday with sofia, helsingborg
och alla sidorna från bilderboken ”Var är min syster?” som är en av böckerna jag aldrig läst. Det som fascinerade mig var att de teckningarna såg väldigt annorlunda ut jämfört med Nordqvists andra.
thursday with sofia, helsingborg
Pettson och Findus är min givna favorit och därför var det de teckningarna jag mest såg fram emot.

Det var ingen stor utställning men den var verkligen fint gjord. Något jag tänkte på var att det som hängde på väggarna för en gångs skull hängde i väldigt lagom höjd för mig, men det slog mig sen, att det så klart beror på att utställningen gjorts med fokus på barn. Om ni har vägarna förbi kan jag verkligen rekommendera ett besök! (Särskilt om ni har barn med er.)
thursday with sofia, helsingborg
När vi kände oss nöjda gick vi till andra sidan våningen rakt in i Camilla Thulins ateljé, eller ja, rakt in i utställningen om hennes kreationer, i alla fall.
thursday with sofia, helsingborg
thursday with sofia, helsingborg
Där fick vi se folklore och vintage från olika delar av världen,
thursday with sofia, helsingborg
delar av det som fanns kvar från tiden när Thulin drev ett underklädesmärke
thursday with sofia, helsingborg
och framförallt fanns det jättemånga kläder från de uppdrag hon haft som kostymör till olika scenuppsättningar. De var mina favoriter! Så himla roligt att få se hantverket nära inpå och som vanligt hade jag önskat att jag hade fått känna och klämma. Men bara att få se plaggen kändes stort.
thursday with sofia, helsingborg
Efter det lämnade vi utställningarna och Dunkers bakom oss
thursday with sofia, helsingborg
och gick och köpte glass. Choklad och mojitosorbet till mig och choklad och saltlakrits till Sofia. Vi hittade en södervägg mitt i ett pokémongym så medan vi smaskade glass och pratade stirrade alla andra ner i sina telefoner, hehe.
thursday with sofia, helsingborg
När vi ätit upp tyckte vi att vi likaväl kunde gå och bada nu när vi ändå var där. Badkläderna var med och även om det blåste mer än på länge hade vi värmts upp vid söderväggen. Så för första gången på hela sommaren hade vi en brygga helt för oss själva. Ett dopp i Öresund är alltid kallt och friskt och idag var inget undantag. Men när det går att sitta i solen i lä och torka, då gör det faktiskt inget alls!
thursday with sofia, helsingborg
thursday with sofia, helsingborg
Vi hade hunnit bli hungriga så nästa stopp blev spontanlunch på stan. Jag ville prova ett nytt ställe, och det visade sig att Sofia redan hade varit där, så det var ett enkelt val. De hade dessutom takterass i lä så det fanns verkligen inget att klaga på. Det känns ändå allra mest som sommar när en kan sitta barärmad och barbent i skuggan utan att frysa, tycker jag.
thursday with sofia, helsingborg
Innan vi skildes åt hann vi också prata om nakna överkroppar, böcker och kyrkogårdar. Typiskt bra torsdag, med andra ord!

Det här inlägget postades i påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till i torsdags: dunkers kulturhus, glass och bad

  1. Linnea Aurora skriver:

    Men ÅH, Sven Nordqvist-utställningen!!!

  2. Ping: helgen som gick: familjen på besök |

Kommentera

