i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av tom malmquist

Semesterdagarna läggs till varandra, och även om mina snart är slut, känns det inte så just nu. Sen vi hördes sist har jag levt livet, hehe, och snart kommer ni få se lite av det som hänt. Men innan jag hunnit sortera och skriva blir det först något annat.

För ikväll ska vi prata om en av de sorgligaste böckerna jag har läst. Någonsin. Jag har gråtit så mycket när jag läste I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist. Senaste gången jag grät så mycket var när jag läste Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth som tolvåring. Eftersom Malmquist har sommarpratat i sommar är det nog få som har missat både hans berättelse och hans bok.
i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av tom malmquist
Men, för er som inte hängt med kommer här en liten recap: Boken är delvis självbiografisk eftersom den handlar om författarens liv, och mer specifikt om det år när hans sambo får en akut form av leukemi medan hon väntar deras första barn. Hans sambo klarar sig inte och plötsligt står han där och ska ta hand om sin nyfödda dotter. Under samma år dör också Malmquists pappa som han har ett komplicerat förhållande till.

Den här boken grep mig så hårt i hjärtat. Det har runnit tårar ned i alla olika former av måltider, jag har lett stort över en formulering, knarrat inombords över den väldigt nakna skildringen av förhållandet mellan de blivande föräldrarna och gnisslat tänder över den knäppa byråkratin som finns i vårt samhälle och som blir extra absurd när någon dött. Och med jämna mellanrum har det slagit mig att stora delar av det jag läser faktiskt har hänt på riktigt. Det är inte bara en påhittad sorglig historia. Och då knakar det i mitt hjärta och jag känner mig oerhört tacksam över mitt eget liv och alla människor i det som jag har förmånen att tycka om. Det låter kanske som en klyscha men jag känner verkligen att den här boken har gjort mig mer ödmjuk. Inför det här som är livet som vi alla febrilt försöker leva så gott vi bara kan.
i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av tom malmquist
Jag vill avsluta med det här textstycket, som ett exempel på hur Malmquist skriver, och uppmana er att lyssna på Tom Malmquists sommarprat, som han gör till sin nu fyra-åriga dotter, Livia. Det tar sin utgångspunkt i boken men är ändå något helt annat än den och väl värt att lyssna på.

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av tom malmquist

  1. elise skriver:

    läser den just nu och känner detsamma!

  2. Ping: sommarpratarna 2016 |

Kommentera

