the night circus av erin morgenstern

Jag läste ut en himla bra bok igårkväll!
the night circus by erin morgenstern
Den heter The Night Circus och är skriven av Erin Morgenstern. Jag köpte den förra året när jag var i London på semester, när jag äntligen hittade den i en bokaffär, efter att ha haft den uppskriven på min att-läsa-lista ganska länge. Men sen dess har jag inte riktigt velat börja på den, som om jag var lite rädd för att den ska ta slut, och jag då inte längre har den att se fram emot. Ett ganska märkligt beteende, kan jag själv tycka, men så gör jag ibland. Men nåja, det var inte det det här inlägget skulle handla om. Mot boken!

”The Circus arrives without warning. No announcements precede it, no paper notices on downtown posts and billboards, no mention or advertisements in local newspapers. It is simply there, when yesterday it was not.”

Boken handlar alltså om en cirkus som utan förvarning dyker upp på olika platser över hela världen. På cirkusen, som bara har öppet på natten, kan du se akrobatik, illusionism och andra konstformer. Besökarna har ofta svårt att välja vilka tält de ska gå in i, och på något magiskt sätt verkar det tillkomma nya tält och nya attraktioner över tid. Du kan också äta karamelliserade äpplen, chokladmöss eller dricka varm cider.

Bokens huvudpersoner är Celia, som har en mycket drivande far som lär henne utnyttja den talang hon har för vad vi skulle kalla olika magiska trick, och Marco, som också lär sig magiska trick, fast på ett annat sätt än Celia. Tidigt i boken får du veta att dessa två är bundna till varandra genom ett spel som deras respektive lärare har satt upp. Och du förstår att cirkusen har något med detta att göra.

Du får också möta Bailey, en kille som blir helt förtrollad och fascinerad av cirkusen när han besöker den som barn, och Poppet och Widget, vilka har bott och rest med cirkusen hela sina liv. Och det finns ytterligare en mängd intressanta karaktärer, men de får ni läsa om i boken. Jag är nämligen rädd för att säga för mycket! För en del av det jag gillar är att du inte vet så mycket om vad som ska hända när du börjar läsa.

Morgenstern har sagt att allt hon gör är en saga på ett eller annat sätt, och den här boken är inget undantag. Det är en riktigt bra historia som utspelar sig i en värld jag kan drömma mig bort i. Den handlar om illusioner och fascination. Och den handlar om kärlek.
Läs läs läs, hörrni!

Finns bland annat att köpa här och här.

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till the night circus av erin morgenstern

  1. Ida skriver:

    Jag har läst några inledande sidor i den, men hade ingen ro just då. Men den ligger alltså med i högen av böcker jag ska läsa :)

    • Malin skriver:

      åh, vad roligt att höra! då kan vi diskutera den sedan :) ja, jag väntade också länge innan jag började. den kräver ett visst fokus!

Kommentera

