helgen som gick: familjen på besök

Halva veckan har gått och helgen närmar sig med stormsteg! Jag har återhämtat mig från tisdagens hjärnsmälta och tänkte att vi skulle spana in vad jag gjorde förra helgen. Då var nämligen hela min familj här! Och vi gjorde något som jag verkligen gillar, nämligen att umgås över olika typer av mat. Vi kollar!
sushi friday, helsingborg
Helgen började med fredagsmys! Men inte med tacos, utan med sushi. Eller japanskt är kanske en mer korrekt beskrivning. Det kändes som sommar i luften och vi åt hos Flingan med balkongdörren öppen och spanade på grannarna som grillade på balkongen tvärs över gården. Jag tyckte vi skulle suttit ute och ätit men fick böja mig för majoritetens önskan och en kompromiss om att gå en promenad, med möjligheten att handla glass, efteråt istället. Så det gjorde vi också! Tyvärr bommade vi att Helsingborgs glass flyttat på sig så det fick bli vanlig GB-glass från en Pressbyråbutik istället. Glassen åts tillsammans med folkspan och de första fordonen från Vallåkraträffen.

saturday, dad's birthday, helsingborg
Fast forward till lördag lunch! Den här gången satt vi ute och jag åt en god lax som aldrig hamnade på bild eftersom jag var hemskt hungrig efter min morgonträning. Däremot var jag tvungen att fota världens minsta pannkakstårta som fanns att köpa på Dunkers kulturhus där vi alltså käkade. Museet har just nu en utställning med Sven Nordqvist, vilken heter Pettson och Co, så efterrätten kändes rätt given. Utställningen är också bra! Det var den jag såg för en dryg månad sedan, om ni minns? Efter varsin munsbit av pannkakstårtan skiljdes vi åt för att göra lite olika saker innan det var dax för middag.

saturday, dad's birthday, helsingborg
Och middagen åt vi här, på Redi mat.
saturday, dad's birthday, helsingborg
Hälften av sällskapet åt bönchili
saturday, dad's birthday, helsingborg
och hälften åt ryggbiff.
saturday, dad's birthday, helsingborg
Och vi hade det riktigt trevligt ihop! Det var dessutom min Papas födelsedag så det kändes extra fint att kvällen blev lyckad.
saturday, dad's birthday, helsingborg
Vi pratade om roliga saker,
saturday, dad's birthday, helsingborg
om nya äventyr,
saturday, dad's birthday, helsingborg
och om olika saker vi gjort sen sist vi sågs allihopa.
saturday, dad's birthday, helsingborg
Det kändes dessutom extra härligt eftersom Redi mats service var riktigt bra. Servitrisen var hjälpsam, lyhörd och det gjorde att vår middag fick en väldigt god stämning. Tusen tack för det!
saturday, dad's birthday, helsingborg
Vi åt så klart efterrätt också, en valde vaniljinkokta rabarber,
saturday, dad's birthday, helsingborg
en valde majsarin
saturday, dad's birthday, helsingborg
och en valde chokladkaka.
saturday, dad's birthday, helsingborg
Och sen satt vi kvar och snackade lite till, så länge att restaurangen till och med råkade hinna stänga, men trots det kände vi oss aldrig utkörda utan kunde ändå ta det i vår egen takt. Det var med andra ord en jättefin lördagkväll! Och i det stora hela, en fin helg <3

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

