fredag i köpenhamn: sol, den sorte diamant och cirkelbroen

I helgen var jag i Köpenhamn med Kärntruppen (ni vet mina kompisar från när jag pluggade?) och nu ska vi spana in vad vi hittade på. Vi börjar från början, med fredagen!
friday, kärntruppen, copenhagen
Jag tog färjan till vårt västra grannland.
friday, kärntruppen, copenhagen
Och efter lite mer än en timme, när jag mött upp min vänner på Hovedbanegården, satt vi alla här och åt lunch och drack öl. Livet!
friday, kärntruppen, copenhagen
Efter en snabb incheckning
friday, kärntruppen, copenhagen
gav vi oss ut i Köpenhamn! Solen sken, vinden var lite sval, men det kändes fortfarande som sommar och jag gick barbent.
friday, kärntruppen, copenhagen
Vi promenerade på små gator och stora gator
friday, kärntruppen, copenhagen
tills vi kom fram hit.
friday, kärntruppen, copenhagen
Till Den sorte diamant, som är en del av Köpenhamns kungliga bibliotek och en av de knäppaste byggnaderna jag vet.
friday, kärntruppen, copenhagen
friday, kärntruppen, copenhagen
Efter en titt inne hängde vi i stolarna utanför.
friday, kärntruppen, copenhagen
Vi hade som vanligt mycket att prata om.
friday, kärntruppen, copenhagen
Utsikten var strålande! Det vi såg var Cirkelbroen, gjord av Olafur Eliasson, dit vi strax skulle fortsätta vår promme.
friday, kärntruppen, copenhagen
Och för att komma dit fick vi gå över en annan bro…
friday, kärntruppen, copenhagen
för att komma till själva Cirkelbroen.
friday, kärntruppen, copenhagen
Jag gillade den verkligen! Det fanns plats för både fotgängare, cyklister och människor som ville stanna och spana på omgivningarna.
friday, kärntruppen, copenhagen
Och utsikten var inte särskilt pjåkig från det här hållet heller. Hej, diamanten!
friday, kärntruppen, copenhagen
Promenaden forsatte sedan genom Christianshavn
friday, kärntruppen, copenhagen
och solen hade börjat gå ner.
friday, kärntruppen, copenhagen
Himlen var magisk.
friday, kärntruppen, copenhagen
Vi spanade på fina hus och
friday, kärntruppen, copenhagen
korsade ännu en bro, den här gången över till Nyhavn, där vi slog oss ned för en öl och ännu mera prat.
friday, kärntruppen, copenhagen
Dagens sista stopp var för middag på en restaurang på en sidogata till Ströget. Jag åt den här goda laxen med örtsmör och sötpotatispuré. Nomnomnom! Efter det gick vi hem och sov, för i morgon var ju en annan dag med andra äventyr, men det kommer i nästa inlägg!

Det här inlägget postades i höst, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till fredag i köpenhamn: sol, den sorte diamant och cirkelbroen

  1. Ping: lördag kväll i köpenhamn: ködbyen med warpigs, gorilla och bollyfood |

  2. Ping: söndag i köpenhamn: paludan bogcafé, ströget och café norden |

Kommentera

