poddtips: de dödas röster och mystery show

Jag lyssnar mer på podcasts nu än vad jag gjorde innan. Det beror antagligen på att jag numera promenerar till jobbet. Tidigare har jag mest lyssnat på långa poddar när jag lagar mat, men eftersom jag gillar att kunna lyssna klart är långa poddar ganska otympligt när jag bara har knappt 20 minuter på mig. Därför har jag letat, och letar konstant, efter kortare poddar, på mellan 20-40 minuter. (De verkar vara en bristvara, tyvärr!)

Till min stora lycka har jag hittills hittat ett par som jag verkligen gillar och de tänkte jag prata om nu! Och! Om ni har tips på poddar, lämna gärna en kommentar. Jag är alltid på jakt efter nya att lyssna på.

De dödas röster

Den första podden jag vill tipsa om är De dödas röster. Det är en form av radioteater som gjorts för P3 serie av Sara Bergmark Elfgren (som skrev Engelfors-trilogin ihop med Mats Strandberg, en av mina favorittrilogier!). Den handlar om Emma som är journalist. Hon börjar nysta i ett tjugo år gammalt ouppklarat mord som ägde rum i området där hon själv växte upp.

Jag brukar verkligen inte konsumera någon form av kultur med skräckinslag eftersom jag är så himla lättskrämd och lätt får mardrömmar. Och det gillar jag inte. Men, det var något med beskrivningen av den här som gjorde att jag ändå ville lyssna. Och om jag är glad att jag gjorde det?! JA! Det är en väldigt välskriven historia och jag älskar känslan av sommarlov jag får av att lyssna på en följetång. Och som lättskrämd person är jag glad att jag lyssnade dagtid, för de mer läskiga delarna har de fått till riktigt bra.

Mystery show

Den andra podden jag vill tipsa om heter Mystery show. Där får vi följa Starlee Kine när hon löser mysterier. Och här pratar vi inte om några särskilt komplicerade grejer, utan mer sådana där småmysterier som kan finnas i var och ens vardag. I det första avsnittet hjälper hon till exempel en kompis att ta reda på vad som hände med en hyrvideoaffär som från en dag till nästa plötsligt bara försvann. Ett annat av mina favoritavsnitt är nummer fem, som handlar om Jake Gyllenhaals längd. Den enda regeln Kine har är att inget av mysterierna hon löser får gå att lösa genom en enkel googling. Typiskt bra regel, tycker jag.

Det jag särskilt gillar med den här podden är att det känns som att jag och Starlee löser mysterierna tillsammans. Hon har ett sätt som gör att jag som lyssnare känner mig inkluderad och även fast det inte handlar om några världsomvälvande mysterier får hon mig att bli så jäkla nyfiken på hur det ska gå! Om hon ska lyckas lösa mysteriet eller inte. Hittills finns det bara en säsong, men enligt hemsidan är det en andra säsong på gång!

Det här inlägget postades i höst, musique. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till poddtips: de dödas röster och mystery show

  1. christerhansson skriver:

    Bra tips som jag reebloggar :)

  2. Nike skriver:

    Åh, jag jaktar också runt efter poddar med kortare avsnitt att lyssna på på morgonpromenaden med hunden. Varför ska alla poddar vara så långa? Vissa är ju över timmen, vilket ju är mysigt ibland, men precis som du gillar jag inte när det blir uppdelat på flera lyssningsomgångar. Dessa två verkar ju superspännade och bra! Tack för bra tips!

  3. Åh jag gillade verkligen Mystery Pod. Andra tips (som du kanske redan lyssnat på) är Invisibilia, Serial (SÅ KLART!) och This American Life. Andra favoriter: Spela Spel, Lilla Drevet och Den Fantastiska Resan. ^__^)

Kommentera

