lördag kväll i köpenhamn: ködbyen med warpigs, gorilla och bollyfood

Det är visserligen onsdag, men idag kan vi likaväl låtsas att vi är i Köpenhamn, tycker jag! För nu fortsätter vi med fotona från min tripp dit.

Efter grötfrukosten och cykelturen runt Köpenhamn var kvällen kommen. Vi började med att hänga på rummet en stund.
saturday, kärntruppen, copenhagen
När vi gjort oss redo och steg ut i kvällen hade solen äntligen tittat fram! Den hade hintat om det redan på seneftermiddagen när vi cyklade runt Islands brygge men nu kändes den perfekt.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Vi promenerade till Ködbyen
saturday, kärntruppen, copenhagen
och beställde en flaska rosé.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Googlade på vilka matställen som fanns och vad de hade för nåt på menyn.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Linnea och Ingrid.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Sofia, jag och Maria.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Vi hade det väldigt bra.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Kvällssolen var varm och ljum. Det kändes nästan inte som september.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Samtalsämnena avlösta varandra medan solen spelade över fasaden.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Här förklarar jag hur de på ett ställe i stan håller på att ordna så att en byggkran ska stå med två fötter i mitten av körbanan så att bilarna ska kunna köra under den medan huset byggs. Så coolt! Jag måste gå förbi snart och se hur det går.
saturday, kärntruppen, copenhagen
När solen försvunnit bakom huset snett emot tackade vi för oss.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Och gick hit, till restaurang Gorilla.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Vi fick ett högt bord med barstolar och jag försökte fota det där växtarrangemanget i den gigantiska gröna flaskan tre gånger. Men alla bilderna blev suddiga och sen kom det ett par och satte sig där. För övrigt var det en väldigt häftig lokal. Den kändes ruff och rå vilket skvallrar om områdets kombination av användningar.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Restaurangen serverade mellanrätter och vi beställde lite allt möjligt. Här potatischips med gräddfill och dill.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Jag och Sofia valde varsitt ostron.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Med yuzu och koriander på toppen.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Det lät så himla gott och vi var så peppade!
saturday, kärntruppen, copenhagen
Och alltså. Det var seriöst den godaste kombon jag någonsin ätit på ett ostron!
saturday, kärntruppen, copenhagen
Sen åt vi bland annat hummer med bröd (lobster roll, hur översätts det? Det ser ju ut som korv med bröd fast med hummer istället.)
saturday, kärntruppen, copenhagen
En liten liten hamburgare
saturday, kärntruppen, copenhagen
och en fancy version av pasta a’la carbonara med typ griskind istället för bacon. Servitören klappade sig själv på kinden när han skulle förklara var det var… Haha.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Pastakuddar med rosmarin och rödbetor med pumpafröolja och senapsfrön slank också ner.
saturday, kärntruppen, copenhagen
De andra avslutade med kaffe och jag åt mangosorbet med timjan och svartpeppar. Det var så gott! Sammanfattningsvis en så himla god middag. Det enda som smolkade bägaren lite var att de tog betalt för vattnet, något vi inte var beredda på. I efterhand har jag förstått att det är en typiskt dansk grej att göra.
saturday, kärntruppen, copenhagen
När vi smält maten fortsatte vi ut för att se vad mer Ködbyen hade att erbjuda.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Vi slog oss ner på Bollyfood
saturday, kärntruppen, copenhagen
och beställde drinkar som visade sig vara väldigt konstfulla. Över dem pratade vi bland annat om Åsa Beckmans krönika och jag spelade en av mina senaste favoritlåtar. Det blåste lite men vi satt ändå ute eftersom det fanns värmare och fleecefiltar och för att det gäller att passa på så länge det går i den här delen av världen.
saturday, kärntruppen, copenhagen
Kvällens sista stopp blev en annan bar, precis i närheten, och det var nära att jag inte följde med dit. Men Ingrid tog ett fast grepp om mina axlar och egentligen var jag inte särskilt svårövertalad trots viss sömnighet. Och jag är väldigt glad att jag hängde på för inne på baren satt en kompis som jag planerade Världsjamboreen med och som jag inte har sett sen dess! Det var roligt att snacka en stund med honom också.

Sen hängde vi i ett hörn av baren och var överens om att 90-talet verkligen börjat göra comeback, både klädmässigt och frisyrmässigt, innan vi gick hem och sov. Klart slut på en väldigt fin lördag!

Tidigare inlägg från Köpenhamnsturen
fredag i köpenhamn: sol, den sorte diamant och cirkelbroen
lördag dag i köpenhamn: cykel, groed, och superkilen

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, höst, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

En kommentar till lördag kväll i köpenhamn: ködbyen med warpigs, gorilla och bollyfood

  1. Ping: söndag i köpenhamn: paludan bogcafé, ströget och café norden |

Kommentera

