stanna av flora wiström

Himlen är grå utanför mitt fönster och oktober och hösten känns som att den är i sitt esse idag. Jag brukar försöka ta det lugnt på söndagar; promenera, laga god mat och, just det, läsa! Så i min bloggvärld passar söndagar extra bra för boktips och här kommer därför ett sånt.
stanna av flora wiström
Jag har inte följt Floras blogg särskilt länge, men jag gillade snabbt hennes sätt att skriva. Och det gjorde att jag genast reserverade hennes bok på bibblan när hon berättade att hon skulle debutera som författare. En torsdag i september gick jag dit och hämtade den.
stanna av flora wiström
Det tog mig inte lång tid att läsa ut den eftersom den fångade mitt intresse från första stycket. Jag hade inte läst särskilt mycket om boken innan för jag ville verkligen inte bli spoilad. (Jag hatar spoilers.) Och därför tänker jag inte heller skriva så mycket om vad den handlar om, utan mer fokusera på vad det är jag gillar med den.

Men, en kort handlingsbeskrivning är väl på sin plats, om inte annat för att locka er att läsa den! Så, Stanna handlar om Ester. Hon jobbar på antikvariat i Stockholm och vet inte riktigt vad hon vill göra i sitt liv. Hon har sin bästa vän Hanin som drar med henne på äventyr, sin mamma och sin lillebror, och sin pappa som bor i, det Ester ser som sin lugna oas, en stuga i Hälsingland. Och sen träffar hon Eli, som gör att hennes hjärta skenar som en annalkande hjärtattack. Det övergripande temat i boken handlar om hur det är att försöka ta hand om människor du står nära och bryr dig oerhört mycket om, samtidigt som du själv håller på att gå i bitar.
stanna av flora wiström
Det jag tycker extra mycket om i boken är Wiströms sätt att beskriva känslor på och hennes sätt att beskriva miljön hennes karaktärer rör sig i.
stanna av flora wiström
Hennes sätt att så pricksäkert och varsamt beskriva vad det innebär att vara riktigt nära tjejkompisar, hur ljuvligt det är och hur komplicerat det är, allt på samma gång. Det finns inte särskilt många böcker som lyfter kvinnlig vänskap men det här är verkligen en av dem.
stanna av flora wiström
Och till sist, Wiströms förmåga att prata om vädret, och vädrets växlingar, som om det är en person vars minsta förändring i humöret genast påverkar dig.
stanna av flora wiström
Jag gillar verkligen den här boken. Det är en av de bästa jag har läst i år.

Det här inlägget postades i böcker, höst. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till stanna av flora wiström

  1. Har inte läst och egentligen inte tänkt göra det (av nån anledning), men oj så fina styckena du ”klippt ut” är! Måste genast få den hit till Japan och läsa. ^__^)

  2. Ida skriver:

    Känner att jag måste läsa!

  3. christin skriver:

    Håller på att läsa den just precis nu. Hade faktiskt lite svårt att komma in den, men nu läser jag på kvällarna tills ögonen går i kors.

Kommentera

