i torsdags: bokklubbsträff med bokbönorna

I torsdagskväll var jag iväg på något som gjort att jag längtat efter att det ska bli oktober sen i augusti. Nämligen min och mina kompisars Sofia och Idas nystartade bokklubb!

Sedan vårt första möte i augusti har vi läst vår första bok och i torsdagskväll var det äntligen dax att träffas för att diskutera den. Det var också dax att träffa en av våra bokklubbskompisar, som vi har fått tag i via Medborgarskolan, Carina. Vår andra bokklubbskompis, Elin, fick tyvärr förhinder.

Så, hela torsdagen var jag superpepp och förväntansfull inför kvällen. Och när vi fikat och diskuterat färdigt kände jag mig bara helt varm inombords och väldigt väldigt glad. Men, nog om det, mot boken och diskussionen!
thursday, book club meeting with bokbönorna, helsingborg
Den första boken vi läste var Flickvännen av Karolina Ramqvist.

Vi hade valt att inte styra upp diskussionen så mycket, utan vi började helt enkelt med att gå varvet runt och lyssna på varandras tankar om boken. Det ledde sedan till att diskussionen fortsatte om detaljer och delar av innehållet. Sofia och Ida hade båda ett par stycken de ville diskutera runt, och jag hade också ett.

OBS! I nästa stycke här kan det förekomma spoilers eftersom jag då går in på vad boken handlar om och vad jag tyckte om den.

Boken handlar om Karin, som är tillsammans med John, som är kriminell. De bor i hop i ett gigantiskt hus som John har köpt till henne, något som Karin anser visar hur mycket han bryr sig om henne. Via Karins tankar får vi veta mycket om hur hon tänker kring det liv hon lever (som går ut på att mest inte gå utanför dörren, och då särskilt när John inte är hemma) och människorna hon umgås med (flickvänner eller fruar till Johns kompisar) och hur hon själv känner inför det. Jag kände väldigt fort av en klaustrofobisk känsla när jag börjat läsa. Ramqvist rullar upp historien på ett skickligt vis och får mig att både tycka om, tycka synd om och bli irriterad på huvudpersonen. Hon verkar rättfärdiga ett liv hon egentligen inte vill engagera sig fullt ut i. En sak som fascinerade mig är hur väl författaren skrivit en historia som till stor del kretsar kring en person som knappt är en aktiv del av den. Jag tyckte också det var intressant att läsa om någon som lever ett liv jag aldrig kommit i kontakt med, även om det så klart är fiktion och inte verklighet.

När vi sammanfattade våra tankar tyckte alla att den var läsvärd. Vi betygsatte den också på en skala från 1 till 5.
Av mig fick den ✭✭✭✭
Och Bokbönornas samlade betyg blev ✭✭✭
flickvännen by karolina ramqvist and bonjour tristesse by francoise sagan
Det sista vi gjorde innan vi skiljdes åt var att välja bok till nästa gång. Ett svårt val, så lotten fick till slut avgöra! Den här gången blev det en något tunnare bok, nämligen Bonjour Tristesse av Francoise Sagan.

Ida har också skrivit ett inlägg om vår första träff och det hittar du här.

Det här inlägget postades i böcker, höst, påhitt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till i torsdags: bokklubbsträff med bokbönorna

  1. Fint skrivet! Jag älskar verkligen vår bokklubb och längtar till nästa träff! Läste just ut Bonjour tristesse! Misstänker att jag var för ivrig och får nog bläddra tillbaka och uppdatera minnet när det är dags för nästan bokbönshäng!

    • Malin skriver:

      hehe, jag älskar också vår bokklubb! och att du redan läst ut boken :) jag har som du sett köpt den men tänkt spara den några veckor innan jag börjar!

  2. Wilda skriver:

    Åh vilket himla fint sätt att träffas och prata bok. Jag kanske borde starta något liknande så att jag verkligen kommer igång med läsandet snart.

    • Malin skriver:

      ja, det kändes verkligen toppen! nu har vi precis börjat, men min tanke är att jag ska läsa mer plus läsa sånt jag kanske inte valt annars :) hoppas du hittar några att diskutera böcker med, Wilda!

  3. Ping: i onsdags: bokbönorna diskuterar bonjour tristesse av francoise sagan |

Kommentera

