fredag i stockholm; whiskyprovning och middag

Idag backar vi bloggbandet ungefär två veckor och spanar på den första av två dagar som jag tillbringade i Stockholm. Häng på!
friday, stockholm
Jag steg upp megatidigt och tog tåget, fick se en jättefin soluppgång och steg av i Stockholm lagom till lunch. Efter att ha hängt med min kompis Philip på eftermiddagen och sen varit hemma hos Ingrid, där jag skulle bo, för att lämna väskor och fräscha upp mig (som en kan behöva göra efter massa timmar på resande fot), befann jag och Kärntruppen + diverse respektive, oss i Gamla stan.
friday, stockholm
När vår kompis Maria fyllde år i våras fick hon en whiskyprovning av oss i present och nu var det alltså dax för oss att tillsammans uppleva presenten. Jag dricker nästan aldrig whisky, bara om den är med som en ingrediens i en drink, och var mycket peppad på att få lära mig mer.

Och det var den här provningen perfekt för! Vi fick lära oss lite historia, vilken whisky som anses vara den bästa, vad skillnaden mellan en single malt och en blended single malt är, vad bourbon är för nåt och att whisky faktiskt är nåt som görs över hela världen. Det låter konstigt att säga det, men jag fick verkligen lära mig hur en ska dricka whisky, för att verkligen känna smakerna. Att dricka whisky är inget hafsverk, det ska göras långsamt och med känsla. Och den där vattendroppen kan göra stor skillnad!
friday, stockholm
De här fem sorterna fick vi prova. Tre klassiska, från Skottland, och två från Japan, de längst till höger. Den i mitten var rökig i smaken (och med en droppe vatten i kändes det som att jag tuggat på en blöt sönderbränd vedbit) och de jag gillade bäst var de japanska.
friday, stockholm
När vi var klara gick vi tvärs över gränden och in på den här köttfesten. Eller ja, in på restaurangen där vi skulle äta middag. Ingen av oss valde köttfesterbjudandet från trottarprataren, dock.
friday, stockholm
Istället åts det både fisk, köttbullar och pasta kring det runda bordet. Men pastan ovan var den enda rätten som verkligen blev skarp på fotot. Jag åt köttbullar med potatismos, rårörda lingon och inlagd gurka. Det var godare än godast!
friday, stockholm
För ovanlighetens skull minns jag nästan inte alls vad vi pratade om, men jag minns att vi hade väldigt trevligt.
friday, stockholm
När kaffet var urdrucket och dessertena uppätna begav vi oss hemåt. Jag som haft en tidig morgon var megatrött men väldigt glad över att äntligen vara framme och över att helgen var i gång! Dagen därpå skulle innebära kräftskiva, japp, trots oktober, men det tar vi i ett annat inlägg.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, höst, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

En kommentar till fredag i stockholm; whiskyprovning och middag

  1. Ping: lördag i stockholm: kräftskivan kräftan under hatten 2016 |

Kommentera

