monthly makers: leksaker

För första gången på länge har jag den här månaden knåpat ihop en text till det kreativa initiativet Monthly Makers. Monthly Makers är en månadsvis utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Månadens värd är Elsa och temat är leksaker. Du kommer hitta alla månadens bidrag hos Elsa på måndag, den sista oktober.

Okej, det känns som att jag aldrig vänjer mig vid det här, det känns lika läskigt ikväll, som båda gångerna förut. Men här kommer i alla fall mina ord:

foggy wednesday morning, nijmegen
Hon andas in den fuktiga luften och ryser. Väggarna dryper av fukt och glänser skimrande i det svaga ljuset. Plötsligt stöter hon till något med foten, hon tittar ner och där ligger den, en leksak. ”Den måste blivit kvar här nere” tänker hon för sig själv. Ju närmare underjorden hon kommer ju mer kompakt blir känslan i tunneln. Det gråa och disiga liksom häver sig över henne och hon tvingas ta flera djupa andetag. Hon böjer sig ner och plockar upp den lilla dockan i handen. Den är smutsig och lite skamfilad och saknar ett öga. Som om någon varit oaktsam eller ätit på den. Hon hade tillbringat mycket tid här nere innan hon till slut förstod att här fanns små bostäder. Enkla rum med en säng, ett litet köksbord och en stol. Och fejkade fönster målade på väggen och en gardin för att komplettera illusionen. ”Det behövdes kanske för att de som tvingades leva här nere inte skulle bli totalt knäppa” tänker hon. Sen kommer hon på sig själv och trycker ner den lilla figuren i sin ficka innan hon snabbar på sina steg.

Jag har deltagit i Monthly makers två gånger tidigare i år:
Monthly makers mars
Monthly makers juni

Det här inlägget postades i höst, tankar för dagen. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till monthly makers: leksaker

  1. Elsa skriver:

    Så fin text! Jag gillar den jättemycket. Blir så sugen på att skriva mer av att läsa. Fortsätt!

  2. Anna María skriver:

    Jag tycker också texten är jättefin! Tack för att du vågar dela med dig trots att det känns läskigt.

  3. Mikaela skriver:

    Jättefint! Vill också läsa mer, blev så nyfiken på omständigheterna runt omkring!

  4. Wilda skriver:

    Det här känns ju verkligen som ett utdrag ur en större berättelse. Vilken krypande känsla av… kanske någon slags sorg, du ger mig. Väldigt häftigt att få läsa. Tack!

  5. Alicia skriver:

    Wow, jag ville också verkligen ha mer! Så frustrerande att inte veta vad som låg bakom, men samtidigt får min fantasi löpa amok och det är det jag gissar att du vill ;) Vackert och väldigt spännande skrivet!

  6. Ping: monthly makers november: metall |

Kommentera

