mina novemberstrategier

saturday, karlskrona
November i Karlskrona, 2013

När jag skriver detta är det för första gången den här säsongen minusgrader här hos mig. Jag kan inte hjälpa det, men jag känner mig så himla exalterad över det! Förra veckan var väl den novembrigaste i novembers historia, med gråa moln, ett jämntjockt molntäcke och envist obehagligt regn. Jag har skrivit det många gånger förut, känns det som, men november är verkligen den månad på året som jag tycker allra minst om. Det har egentligen ingenting med årstiden att göra, jag gillar vintern, men november tycker jag ofta känns som en enda lång transportsträcka fram till december och julförberedelserna.

Eftersom jag inte gillar att känna mig nere har jag under åren slagit fast ett antal strategier för att göra november mer uthärdlig, ja, till och med ganska rolig. En gång har jag till och med gjort en 30-dagars utmaning här på bloggen, bara för att göra månaden lite lättare att bära. Så istället för att sura över november och grotta ner mig i allt som är dåligt brukar jag fokusera på detta istället:

veronica maggio, mejeriet, lund
1. Planera in något som gör att du ser fram emot november.
Ja, det här kräver lite framförhållning, men det är så värt! Till exempel: en liten resa, en utflykt, en konsert eller ett biobesök. De senaste åren har jag varit i Stockholm, åkt till hemstaden, sett ett antal konserter och ytterligare längre bak i tiden innebar november en ny Harry Potter-film att peppa inför!

saturday, karlskrona
2. Boka in en helg där du gör något som du gillar men sällan tar dig tid till.
Jag brukar fokusera extra mycket på att läsa böcker, men för dig kanske det innebär att rita mer, öva på nya skills i kluriga datorprogram eller pyssla om din blogg, och för den som skriver finns ju möjligheten att delta i NaNoWriMo.

movie time: taco dinner, helsingborg
3. Umgås med människor du tycker om.
Passa på att fika på café eller laga middag tillsammans. Att äta goda grejer med människor som står en nära brukar mota bort mitt mörka novembersinne.

my backyard, helsingborg
4. Var utomhus när det är ljust.
Det är lätt att bara se november som årets mörkaste månad och som en enda lång väntan på att julbelysningen ska tändas, så att det känns mindre mörkt. För att motverka detta brukar jag när jag är ledig försöka vara utomhus och promenera någon timme när det är som ljusast. Helst i skogen eller längs med havet eftersom det är de platser där jag samlar på mig mest ny energi.

me, helsingborg
5. Träna.
Min kropp och min hjärna är två mycket tätt sammantvinnade delar av mitt jag och om den ena börjar gnälla följer snart den andra efter. Lösningen på detta är för mig att träna regelbundet. Boka in dig på något du gillar, som får dig att svettas, och gå dit oavsett hur motigt det känns. För mig är den extra bonusen möjligheten att efter träningspasset sitta en stund i bastun och bli riktigt varm.

Och mitt sista bonustips: tänk på att november bara varar 30 dagar. Det är en tolftedel av året och klarar du alla andra månader klarar du så klart även den här!

Det här inlägget postades i summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till mina novemberstrategier

  1. Vicky skriver:

    mkt vettiga tips. hoppas du klarar dig igenom november snabbt och smärtfritt!

  2. Bra tips! Men i år innebär ju faktiskt november igen en ny Harry Potter-film på bio, då det så! Längtar.

Kommentera

