mitt tusende inlägg

me and akkamassivet, gällivare
Jag i bloggens barndom, för ungefär 6 år sedan.

För tusen inlägg sedan skrev jag mina första ord här på bloggen. Det är ungefär 6 år sedan och jag visste länge inte vad jag skulle göra med den här platsen. Jag kunde inte heller ana att den skulle komma att betyda så mycket för mig som den gör idag. Jag skämdes för den och kände att jag inte platsade i bloggosfären.

För lite drygt tio år sedan, när jag började läsa bloggar, utan att tala om det för en endaste människa, kändes det som att jag gjorde något förbjudet. Jag har alltid läst och skrivit och alltid gillat att hitta på historier i huvudet men det tog många år efter mitt första möte med en blogg innan jag vågade ta steget att skapa en egen.

I bloggandets barndom kändes det som att det fanns två ytterligheter; antingen skrev du din blogg rakt och ärligt som en dagbok öppen för alla att läsa, eller så fokuserade du på mode och där var konkurrensen ganska hård. Eftersom jag inte ville skriva om varken det ena eller det andra tog det lång tid innan jag hittade en blogg som fick mig att eventuellt kunna se mig själv i bloggosfären. Bloggen som sådde fröet var Sandra Beijers Nio till fem. Hon har också fått mig att gilla ägg med mjuk gula och tipsat mig om otaliga filmer, tv-serier och böcker.

one photo every hour, sunday, karlskrona
Ett av få foton på mig när jag bloggar, taget till ett ett-foto-i-timmen-inlägg, för ungefär 5 år sedan.

Men långt innan jag startade min egen blogg har jag varit med som virtuell åskådare på många bröllop som Jonas Peterson har jobbat med, utökat min musikaliska dimension hos Julia på Prick-bloggen och blivit en klokare person och feminist tack vare Nina Åkestams många gånger genialiska inlägg (det är en stor sorg för bloggvärlden att hon inte bloggar längre, men en stor vinst för den riktiga världen eftersom hennes forskning är viktig).

Jag har lagat jättegoda vegetariska rätter efter recept komponerade av Lovisa på Polichinelle, fått vara med på ett hörn av Claras liv, som skiljer sig så mycket från mitt, på Underbara Claras och genom Vickys lins har jag bott i både Nice, Stockholm och San Fransisco och fått följa med till platser jag aldrig sett förut.

Jag har närmat mig tanken på second hand kläder via Elsa på Need help dressing (som hennes blogg faktiskt hette när hon började blogga), börjat tycka att inredning faktiskt är ganska kul på grund av Agnes på Hej Regina och Christin på Midis har gjort mig modigare i mitt sätt att skriva och skapa text för den här platsen.

Min blogg är inget stor och följs inte av så många, som jag inte redan känner, men jag har faktiskt också träffat nya kompisar tack vare bloggen (och tack vare både Sandras och Floras brevvänsinlägg, vilket antagligen är en av de bästa uppfinningarna i bloggosfären!). Sofia som gillar att bada, träna och läsa, Ida som också gillar att läsa och älskar inredning och Johanna som är så kär i Japan att hon och hennes man numera bor där.

Och som om det inte vore nog fick jag inspiration till det här inlägget från ett inlägg som Ellen skrev hos sig för en dryg månad sedan. Jag visste att jag på något vis ville uppmärksamma mitt tusende inlägg, men jag visste inte hur jag ville göra det, förrän jag läste Ellens varma och kärleksfulla ord om bloggosfären. För det är den allt varmare och bjussiga tonen i bloggvärlden som har gjort att jag dels har fortsatt blogga och att jag dels numera känner en enorm kärlek och pepp inför den här lilla platsen på internet som är min. Jag hoppas att jag bloggar i minst tusen inlägg till och jag hoppas att ni är många som vill fortsätta läsa!

Det här inlägget postades i höst, sommar, summan av kardemumman, tankar för dagen, tillbakablickar, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till mitt tusende inlägg

  1. Ellen skriver:

    Fina, fina du <3 Minst tusen till, tack!

Kommentera

