fredagstankar

sunrise, helsingborg
Vilken vecka!

Ibland snurrar allt så himla fort. I morse när jag vaknade kände jag mig tröttare än nånsin men efter påklädning och frulle uppstod en plötslig klarhet i min skalle. Som om solen plötsligt tittat fram efter en vecka av dimma och gråa moln. Och det var tack vare det som jag insåg att den här veckan har jag mest gått på autopilot med en geggig hjärna som inte fått tid att tänka. Det är så lätt att bara köra på. Jag har väldigt lätt att bara köra på. Tänka ”det löser sig” och ”det orkar jag”. Men jag måste börja lära mig att jag inte fixar det lika lätt längre. Jag kräver mer återhämtning. Det är en god insikt, den är nödvändig, men den gör samtidigt så himla ont! Jag vill inte behöva anpassa mig, jag vill inte behöva tänka på om jag orkar eller inte orkar göra något. Jag önskar att balansen redan fanns där.

Denna veckan känns det som att jag fastnat i en tankeloop där jag mer funderar på om jag orkar göra något än om jag vill göra något. Jag har bara tänkt ”hur mår jag?”, ”hur ser veckan ut?”, ”vad ska jag göra när?” och ”hur kommer jag känna mig då och då och då, när jag tänkt göra detta och detta och detta”. Det där tankemönstret ger mig ju ingenting. Det för mig inte framåt för fem öre. Det gör mig bara trött. Och något avtrubbad från nuet.

Men idag är det fredag och nu tänker jag bara vara tacksam för att jag identifierat tankeloopen och för att det snart är dax att hålla helg. Förhoppningsvis får tankarna lite vila då. Glad fredag allihopa!

Det här inlägget postades i tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

